Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Google chrome OS

Google chrome OS

Hej.

Är det någon här som vågat pröva Google Chrome OS och vad tycker ni om den?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Google Chrome OS när de finns Win7. Skämt åsido men jag iallafall står över detta OS.
Som jag har fattat det så nästan allt inom Chrome OS blir webbaserat och hur blir det säkerhet och sådant.
Visst det är väl gratis och sånt är man inte van vid samt att gamle bill G inte är världens bäste man när det gäller och släppa gratisversioner men denna nya som kom från MS är fan en hit!
Får Google bestämma så har dom en tjänst till fan allting snart och sen när man reggat sig (räcker väl med en Gmailadress) så kan dom nog komma på ett sätt att tjäna pengar på dig.
Finns inte ett företag som inte vill tjäna pengar. Freeware i all ära men man får inte 100% funktioner.
Trialpay är ett annat exempel för att sälja sin produkt till ett "rabatterat" eller free pris men då finns det ett annat företag som ska tjäna pengar istället och dessa ska säkert betala till dom företag som dom fixar licenser till.
Invecklat och fullständigt ur tråden? Japp men summan av kardemumman är det att jag INTE kommer att testa detta SuperOS.
Ge mig på moppo om jag förtjänar det.
Nejdå..jag tänker inte ge dig på moppo..sånt har jag slutat med för sånt slår bara tillbaka på mig själv.

Men en sak som förvånar mig lite är hajpen och det finns ju redan ett bra OS som liknar Googles som heter GOS.

http://www.thinkgos.com/

Det där med molnet har jag också undrat över vad som är så speciellt med att allt ska ligga på nätet...och ehhh..var på nätet...flyter det bara runt eller hur funkar det sk. molnet? Nån som vet?

Jag ska erkänna att jag själv inte prövat varesig Google OS eller GOS så därför tänkte jag höra mig för lite om andras erfarenheter och vad som är bra resp. dåligt i dom OS:en och om det är nåt att satsa på om några år eller inte.
GOS? Det är ju optimerat för netbooks. och vem behöver egentligen en liten jävla minidator 24/7 alltså dygnet runt. Molnet ja? visst är det häftigt tills man sitter där med 17 tråkiga och svåra trojaner med hästar å allt som sitter som berg i din älskade dator. Vad göra? Jo jag formaterar och börjar om från början. (Sven-ingvars hade rätt)
Ska du fixa din dator som snabb som möjligt så inaktivera allt som har med säkerhet att göra. AV- Windows defender-UAC-Spywareprotector etc.
Molnet? Det finns flera fina databloggar som beskriver detta såsom TKJ och KlangIT.
Visst kan det vara häftigt att köra alla sin prog (applikationer) på nätet men varför? Litar vi inte på våran egna existens eller förmåga att installera egna prog på våra datorer?
Jag i mitt fall litar mer på MIG än molnet i detta fall.
Kanske Göcke som är en hejare på det mesta kan ge svar på detta med molnet och dess positiva/negativa effekter på install om vi nu håller oss till Google OS.
Bill Gates å MS må vara grisar och bara vill tjäna pengar men.....kan man inte Linux/ubuntu så fan har man inte möe att välja mellan och skulle detta var ett alternativ så står jag iallafall över.
""När datorn kom så började människan slöa till sig för man behövde inte tänka mer"". Trodde man!
Annons
Det där med molnet och säkerheten i molnet vet jag inte dugg om men om det är som du säger så är det ju en katastrof.

Och jomenvisst...det tro tusan att W7 är bra med över 8 milj. betatestare. Har bara hört talas om 1 enda säkerhetshål hitills.
Men vi fick ju en uppdatering härom dagen så det med säkerheten behöver vi inte bekymmra oss om.
Vad jag har kunnat utröna om Ubuntu och Win 7 så leder just nu Win 7 över mac OS X när det gäller installationer och detta skulle visst inte gälla bara rc testare.
http://blogg.tkj.se/windows-7-gar-forbi-mac-os-x/
Hmm sen om Mac OS X är det samma som linux/Ubuntu det vete fan å iallafall inte jag men du kanske vet?
Du verkar inte vara en helt frånkopplad människa så vill du maila mig så ska vi nog kunna ha många framtida tekniska diskussioner.
Säkerhetshål finns ju överallt! Din router/switch. webläsare/OP yes you name it!
ska vi vara helt säkra så drar vi ut nätverkskabeln och spelar harpan på vår nya 7000kr dator som vi köpt och hur roligt e de?
Nä fram för freeware och dom som kan hacka så vi vanliga kan använda dyra prog till en "rimlig" kostnad ))))))
Google satsar ju på 10% av marknaden så vi får väl se hur långt det där molnet-snacket kommer bära. Men den som Google släppt nu är ju inte den skarpa ver. vad jag fattat det som? Jag tror den skarpa ver. kommer i slutet av nästa år? Men det finns ingen info från Google om att denna skulle vara nån alpha eller beta eller nåt...*krafsar mig i skallen*
Haha!!!! Du verkar vara en kul kille med hjärtat på rätta stället men 76år? Det tycker jag verkar vara en överdrift om man skan tolka din tråd och dina svar eller?
Håll dig till Win95 eller på sin höjd 2000 haha!!!!!!
Google Crome OS för molnet är inte fädigutveklat
Microsofts molnplattform Azure släpps efter nyår
osv..
alla vill hänga på Hypen, molnet/cloude

men vill vi själva , hänga av oss kläderna och dela med oss.
på andras servrar???

Hade vi inte en het debatt om att myndigheterna, magasinerade data om oss
och övervakade.

Hur tror ni att all den informatin vi kommer att dela med oss på dessa moln, kommer att bearbetas.

Nog borde gaphalsarna mot FRA , skrika sig hesa nu.
men de fattar väl inte vidden ännu.

Men det är en agresiv jakt på oss surfare just nu att både byta plattform och
dela tjänster på internet.

Och med det så behövs nya verktyg för att skydda oss mot allt skit.
Viruskydden räcker inte till osv.

Snacka om att skapa en ny marknad.

Köper vi detta??
Klart att vi köper detta. Systemet är helt klart överlägset när det är färdigutvecklat. Alla större företag jobar ju med utveckling mot molnet vare sig vi vill eller inte. Detta heter utveckling och inte stagnation.
Göcke!
Det du skrev? Vad de inte det jag skrev innan? Lite iallafall.
Google Chrome OS i alla ära men näpp detta får vara i mitt fall.
Mitt virusskydd skyddar ju mig knappt mig från mitt nätverk mot frugans dator hur ska man då klara ett webbaserat OS? Ah skämt åsido men frågan är betydligt allvarligare.
Hur mycket skit kan inte komma in om man godkänner tex att skriva dokument/mail osv i molnet? Nu har ju var och varannan en Gmailadress och dess tjänst funkar ju skitbra. Men hur mycker av det vi mailar till varandra kan Google se och kolla? Sen om du skriver ett dokument i Google Dokument. hur mycket av det kan Google kolla bara genom att gå igenom deras adresser som ligger på deras databas?
Nu kanske jag är nervös i överkant men frågan är: hur säkrar man sitt internet 100% egentligen?
Detta går inte men visst finns det motmedel men dessa kostar ju en massa pengar och då kommer våra kamrater hackarna in så vi "vanliga" användare ska kunna få tillgång till prog som kostar massa pengar! Dessa WGA som MS sysslar med går ju att gå förbi men nu kanske jag e ute i en annan sfär som tråden kanske inte var menad å vara i. Sorry!
Sen till dig gamle svarten (Göcke) så väntar nya vägar och nya utmaningar till dom kunskaper som du har nu (och dom verkar vara outtömliga).
Nä och mer då....... Ja skäll gärna!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem