Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Excel

Excel

Nu är det panik!!! Ett Excelprogram har försvunnit för mig. Jag kör Office 2007 och programmet har legat på en extern enhet som kallas K: Det är ett program där jag har alla räkningar och ekonomi sedan 1995. Det har alltså legat på K:\Gemensam\Räkningar.xlsx Där finns det alltså inte nu, men andra filer finns kvar på K: Jag höll på med räkningarna och skulle spara, men hade tydligen tappat kontakt med nätverket, för det gick inte att spara. Jag startade om nätverket och jag kom åt andra saker på K:, så jag släckte ned räkningsprogrammet. Nu finns det inte!! Jag har sökt igenom hela datorn och hittar en genväg till K:\Gemensam\Räkningar.xlsx på Recent. Men programmet verkar inte finnas på K: längre, eller ingen annanstans heller!! Kan det verkligen bara försvinna? I mappen Gemensam hittar jag en annan underlig fil med dagens datum och ungefärlig tid som heter F50B7000. Den är på 1,38 Mb och det står bara Typ: Fil på den när jag lägger musen på den. Kan den ha med detta att göra? Jag kan inte öppna den!
Mycket tacksam för att få veta hur jag får tillbaks filen
Antal svar på detta inlägg: 3
Rätt var det var nu, så dök excelfilen upp. ....".ett allvarligt fel."...etc. Så jag dök på Spara knappen. Nu har jag sparat den på 3 ställen
Inte roligt när det händer!
Jag fick nyligen min motsvarande "kassabok" krashad pga virus sen någon av ungarna laddat hem nåt slags "hack" till ett spel. De tror ju att man kan ladda hem vad som helst bara för att det finns ett virusprogram på datorn...ibland invaggar det i falsk säkerhet.
Kanske får jag skylla mig själv som inte "utbildar" dem bättre...

Jag har min bokföring i en tabell i Word. Jag har den liggande på hårddisken.
Men samtidigt kopierar jag den då och då till en extern usb-ansluten
hårddisk.
På så sätt har jag klarat mig i flera år. Det enda problemet har varit att när jag kopierade Wordtabell-filen till ett USB-minne för att föra över den till min bärbara dator så gick det inte att öppna den på USB-minnet. Det kom upp ett meddelande att filen inte gick att öppna, det var något som saknades.
Då tog jag och använde ett annat USB-minne och då fungerade det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem