Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Fläktproplem

Fläktproplem

Har en tackfläkt som ja vill skall blåsa ner värmen under taket ...... när ja eldar i braskamin ,,,,,men åt vilket håll ...... skall den gå .... vänster eller höger varv ?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Det beror ju på hur vingarna ser ut.

Om du tittar på själva bladet så ser du om den trycker ner luften eller drar upp.


ja du? Vingarna är har väl en liten lutning så när du ska ha ner luften så ska väl varvet vara höger?
Det beror på fläktbladens vinkel i förhållande till vilket varv den snurrar åt, om den ska dra upp luft eller pressa ner, enklast är att prova med hög fart då bör du känna om det trycks ner värme eller ställ en stol under med en känslig termometer så ser du nog om temperaturen går upp efter ett tag.
Annons
Om vingarna är lägre i vänstra kanten så ska fläkten gå motsols om du vill trycka ned luften
Blir du något hjälpt av den här bilden:
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03687.JPG

Det lutande strecket ska föreställa bladet på fläkten
En takfläkt kommer inte hjälpa dig att föra över värme från ett rum till ett annat rum.. Man kan inte suga bort värme från taket med hjälp av en takfläkt. Skillnaden är så liten att den inte är märkbar..

Du skulle behöva någon form av fläkt.. Det finns fläktar som som är anpassade för att föra över varmluft från ett rum till ett annat.
@Jocke458

hoppas att du får hjälp med rotationsriktningen av denna bild:

http://i46.tinypic.com/2rogfb9.jpg

DedaPera!

Det var en bra bild som du länkade.

T.o.m jag fattade vitsen.
Jag gör så gott jag kan leiake, jag svarade ju bara på Jocke458-as fråga

Man kan fråga sig hur du hittade den länken.

Den var ovanligt bra. Mycket upplysande,minst sagt.

Jag vill inte nedvärdera föregående inlägg i detta ärende, men i jämförelse med
dina anvisningar,så verkar dom vara lite" virriga"

Tänk om alla instruktionsböcker vore genomtänkta. Då skulle livet vara lättare.
Jag har en digitalbox av märket Homecast. Totalt obegriplig. Men jag fick till ändå. Men det var ren tur.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem