Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Fermats gåta - något att grubbla på

Fermats gåta - något att grubbla på

1600-talsmatematikern Pierre de Fermats, om inte största så i alla fall mest omtalade, bidrag till matematiken är den förmodan som brukar gå under namnet Fermats stora sats. Satsen säger att om n är ett heltal större än 3 så finns det inga heltal x, y och z som uppfyller relationen
xn + yn = zn
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

PonGot!

Ha,ha! Vad är detta. Fattar inte något.

Men jag kan Pytagoras sats, men har aldrig haft någon nytta av det.

Sedan har vi ju Archimedes. Han listade ut att plåt kunde flyta. Det var listigt
gjort,minst sagt.
x,y och z ska upphöjas med n inte multipluceras
pedhan
Du har inte uppfattat detta. ca 1000 framstående matematiker har grubblat över detta sedan 1600-talet och det var först 1995 som Sir Andrew Wiles löste problemet.
Satsen säger att om n är ett heltal större än 3 så finns det inga heltal x, y och z som uppfyller relationen
xn + yn = zn
Fler förslag!!
Annons
Äh, om det redan är löst så tänker inte jag lägga ner tid på funderande.
X^n +Y^n = Z^n kanske!
Du har läst Singhs bok om Fermats sista sats förstår jag. Onekligen fascinerande bok. Det pedhan säger är att när du skriver xn så betyder det ju att du multiplicerar x med n. Som Torvar visar så kan du när tekniken, t ex på en sådan här webbsajt, gör det knepigt klämma in ^ emellan - det betyder "upphöjt med".
Men fortsättningen...?? gärna med länkar för de som är pålästa...fin julklapp blir det till IS. Singhs bok är mycket läsvärd men det finns flera källor.
MatsA!

Du kan räkna.!

På min tid skrev man upphöjt så här: 3²+4²=25

Det var Phytagoras sats. Men den behövs inte längre. Nu har man vinkelhakar.

I mitt fall blir hypotenusan 5. Det är kvadratroten på 25.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03695.jpg
Pon Got! Det finns massor med intressanta matematiska problem som inte är lösta. Den kanske mest kända olösta är nog Goldbachs förmodan. Den går så här:
Christian Goldbach föreslog 1742 (i ett brev till Leonhard Euler) att alla JÄMNA tal lika med 4 eller över kan skrivas som summan av två primtal. (Primtal är alltså tal som är jämnt delbara med endast sig själva eller 1).
Detta är lätt att se: 4 = 1+3 eller 2+2. Testa också 5= 3+2 eller 6= 3+3, osv.
Men Goldbach menade alltså, eller antog, att detta skulle gälla ALLA lämna tal. Tänk att alla världens matematiker går bet på detta till synes simpla problem!
Nä, nu skrev jag fel ser jag. 1 räknas inte till primtalen ju. Bättre att påpeka det själv.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem