Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Nästa 10 år kommer bli underbara

Nästa 10 år kommer bli underbara

Jag tror 10-talet kommer bli helt fantastiskt med tanke på hur fort utvecklingen inom data går nu! Fildelningen har varit både risad och rosad men den tror jag kommer bidra till en ren explosion dom nästa 10 åren inom data/datorer/program och utveckling av aldrig skådat slag.

Aldrig förr har så många haft så få för att tacka för så mycket! (Om man ska citera churchill.)

Det ska bli ett fruktansvärt spännade decennium att se fram emot!

Antal svar på detta inlägg: 49
Sidor: «1 2 3 4 5

Det finns ju mobiler som är röstyrda , man behöver ju bara säga namnet man ska ringa upp. Så varför inte datorer?
Det har ju varit på försök med röststyrning och även tankestyrning men med blandade resultat.

Nu senast pratas det om pekskärmar som skulle betyda att musen och tangentbordet skulle bli överflödigt?

Det kanske är det första steget?

Nej, vid närmare eftertanke och jag nu suttit och låtsats peka på min 20`skärm i 5-10 minuter så går pekskärmar bort.

Jag fick väldigt ont i armen av det och då kan man tänka sig dom som ska sitta 8 timmar om dagen och jobba framför datorn.

Det funkar bara om det är en laptop där man kan ha skärmen liggandes ner som ett papper på bordet så det kommer inte att bli en framgång. Det kommer leda till värre musarmar än nånsin.

ROFLMAO!
Annons
man skulle ju kunna ha två skärmar, istället för hologramet

angående pekskärmar så är det just ligga ned som de skal göra
man kobinerar tangentbord och skärm i en helhet.
vill man få lite mer tryck känsla så kan man lägga latex som emulerar tangenterna.
Det finns även witeboard/presentations tavlor med fingerstyrning
och bilden projiceras via projektor

när det gäller att tala in text , så har det funnits under rätt lång tid
även att styra datorn med Bliz tecken och därifrån få talad text tillbaka.
styrningen av denna bit finns i en mängd olika varianter.

även blindskrifts tangenbord finns .. så här är bara frågan
vad som kommer att utveklas mer i framtiden
En sak jag undrat över är varför det inte finns/funnits stenografi-tangentbord till hemmadatorer? Det går ju ruskigt fort att stenografera. Man skriver ju lika snabbt som man talar då. Stenogragrafi borde ju vara obligatoriskt i skolan kan man ju tycka?

@Göcke:

Vill du verkligen spela dataspel på en skärm som ligger ner...? Inte jag iallafall.

Det där med röststyrda datorer verkar vara jobbigt då om man är förskyld så känner inte datorn igen din röst...och dessutom har alla människor olika röster och därför känner inte datorn igen det...där ligger problemet.
stenografi , har en grund tecken del , men övergår till en mer personlig del efter hand man jobbar, med förkortningar för hela ord osv..

Palm införde en liknande tanke, med att man skulle kunna skriva alfabetet direkt på skärmen och få det översatt, fungerade i de flesta fallen.

det borde alltså inte vara så svårt att göra grundtecknen, däremot de personliga snirklarna kan det bli knivigare med. men inget det borde vara
helt omöjligt att genomföra

men en intresantare del som intreffar om 28 år är detta
[http://www.aftonbladet.se/pryl/article6357207.ab] ..
Men då om 28 år finns väl inga 32-bitars datorer kvar, med utvecklingen i datavärlden är väl det problemet undanröjt till dess. Tänk bara på hysterin som var kring milleniumskiftet (2000k viruset) som skulle komma och slå ut alla datorer, men inget hände.
Brinken , du är vaken. det borde inte ses som problem
jag undrar ibland varför tidningar över huvud taget skriver om det
om 28 år så borde alla datorer köra 64bitars system

angående millenium skifftet så var det en helt anna sak.
där var helt enkelt datumet felskrivet, och att problemen inte blev problem
berodde ju på att man rättade till dem i det stora hela.

däremot så håsade tidningarna upp problemet, som domedags profetior
finns det 64 bits system om 28 år? eller64000!

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem