Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Adsl och fax

Adsl och fax

Kan man ha både bredband och fax på samma telefonlina. Det finns ett inbyggt faxmodem i en sån där all-in one maskin.
Antal svar på detta inlägg: 7
om Faxen är plaserad som telefon (telefonjacket), då går det
Ska adsl-splittern sitta först och faxen efter? Ska inte ha någon telefon på denna linje.
adsl splitten skall alltid sitta först, faxen är inget annat en en telefon med tonsändare/motagare
Annons
Ska testa i morgon. Tack Göcke för snabba svar.
Göcke.
Rätta mig om jag har fel.
Visst är det väl så att man INTE kan använda windows inbyggda faxprogram ihop med ADSL utan endast när man kör datorn med uppringt modem?
I Uffe_gus fall funkar det säkert då han har en fristående apparat, men i övrigt, har jag rätt eller fel?
du har rätt, den faxfunktion i datorn som finns går över den inbyggda uppringande telefonmodemet, det som man kallade winmodem.

om man har en dator kopplad vi den interna nätkortet till en adsl eller router/adsl och kopplar upp oss via detta till internet,
sedan om det just fins ett telefonmodem i datorn , kopplar detta till telefonjacket så har man även en inbyggd fax i datorn

detta i kombination med en scaner , gör datorn till en fullfjädrad faxscaner.

nackdelen med att ha ett telefonmodem inkopplat ständigt, är fortfarande
de trojaner som utnytjar uppringd anslutning, det som alla hade sådant problem med för 10-15år sedan, som jag tror alla har glömt vid detta laget.

men faxen har inte spelat ut sin roll hos alla än, men är väldigt marginalicerad
när mailen finns och alla nästan har en scaner i skrivaren
Det verkar funka, bara lite inställningar som jag inte hittat ännu, som ska åtgärdas. Tackar för visat intrese.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem