Lördag 18 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Frysskador

Frysskador

Jag är på väg till mitt matställe. Kikar på termometern -9° och det blåser
6 m/sek. Då blir det huxflux -18,5°. Det är kallt utan långkalsonger.

Men vill ju inte klä på sig för mycket när man skall sitta i värmen och äta.

Jag skippar matstället idag och köper en färdigrätt på ICA. Det är halva vägen.

När man skriver gradtecknet °. Då håller man ner Alt-knappen med vänster
pekfinger. Håll nere hela tiden.

Med höger hand går ni till det numeriska tangentbordet till hö. Där slår ni in
siffrorna 0176. Därefter släpper ni Alt med pekfinger och allt

Vips°°° så sitter den där.
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3

Beror på vart i Söderhamn man är -22° här . måste vara 100 år sen leike var i Södehamn, dags att komma hit å se sig om
Tack jojje/Ian
Tjaba
Åkte Vasaloppet när det var -31° 1987, då var det kärvt, men klarade kylan bra.
Det var värre året innan. Då var det vara -25 och jag höll på att förfrysa fötterna.

Nu har mina fötter inte sett ett par skidor på ganska många år.
Orkar inte hålla på och valla när det nästan aldrig är någon snö, fast i år hade man ju kunna plocka fram dem igen, fast nu har man ju glömt bort hur man vallar och inte orkar man väl trampa ned skidorna nu för tiden heller och då är det konstant bakhalt oavsett valla.
Måste nog skaffa ett par vanliga motionsskidor om detta väder ska fortsätta.
Annons
@PerAsk

Det var som f-n.

Åkte du hela vägen
Då är jag verkligen imponerad.

Jag var där 1952. -26°. Tittade på starten.
Men det gör jag aldrig om. Höll på att frysa ihjäl.

Vissa saker glömmer man aldrig.
jo jag hasade mig runt. Men det gick sakta. Man kunde se dem som kunda valla skidor, hur de lätt gled förbi.
Tog nästan 10 timmar för mig.

Apropå kyla, så frugans morbror låg inne under krigsåren och hamnade någonstans i Norrland.
De hade -52° i en veckas tid, i tält. Fy f-n. Det var så kallt att man inte kunde ha några kängor,utan bara en massa ylleraggsocker på fötterna. Men tack vare att det var så kallt så blev man då inte våt om fötterna.

Hörde här om dagen hur man intevjuade en kvinna i Särna och om hon var orolig inför de kommande -40°, men det hade varit värre på -70talet då det var -49 och då hade hon utedass.
PerAsk.

Du är en ärlig man. Helt klart.

Du var 38 år då.

Vad väger du idag....? Jag är så nyfiken.
Någon frågade om olika ANSI-koder.. här kommer ett gäng:

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03715.png

Idag är det långkalsonger på. -32° men ingen vind att tala om. Annars är det som Leiake skriver kallare om det blåser.
Esco, min västgötaspets 4½ år, som ser till att jag måste ut oavsett väder och vind tyckte att det var kallt om tassarna så promenaden blev kort.

En stor fördel med kylan runt -30° är att sedan när vi får mer normala temperaturer runt -10° så tycker man att det är "blia". Kroppen har då ställt om sig och man har lärt sig klä på sig ordentligt och inte raka sig innan man går ut.
leaike
Vikten är något ökad.
På den tiden vägde jag runt 80-82 kg. Löptränade 6 dagar i veckan mellan 5 km till 20 km + styrketräning 3 dagar i veckan.

Under hösten stannade vågen runt 93-95 (osäker eftersom vågen vägde lite fel och vi bytte våg)
Nu är jag nere i 87 och ska ta ner några kilo till.
Siktar på 85 och sedan får vi se.
Går ganska skapligt. Körde lite GI metod i början,men sedan mest vanligt sunt förnuft samt undvikande av bröd, suck. Det som är så gott till frukostkaffet.
Nu spårade tråden ur, så fortsättning får vi ta någon annan stans
Långkalsonger är bra och glykol i kylaren.)
Min gamla 740 fick spunk härom morgonen då det var 22 grader kallt.
Inte hade jag kollat glykolen på länge och efter 1 mil började temp.mätaren bete sig misstänkt. Stannade och kollade slangarna till kylaren. Då brast kylslangsinfästningen och så var den dagen räddad. Som tur var så hade frun sovmorgon (kl var 06.10) och hon fick hasa sig ut i kylan så jag fick bogsera hem bilen.
Till skroten och fixade en ny kylare och sedan till jobbet.
På eftermiddagen 1 timmes jobb så var det fixat och nu går den igen.
Tur att det inte var min andra bil som är en S80. Då hade det blivit både dyrt och besvärligare.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem