Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionärer är värdelösa

Pensionärer är värdelösa

Jag håller med. Men livet är ju sådant. Alla blir vi pensionister. Även du min
"Göcke",som någon i historien har sagt.

Detta inlägg är ju politik. Allt är politik. Så "skit" i dina hänglås en stund så
får vi se vartåt det lutar. Jag är nyfiken.

Med tanke på Forumets många äldre som trivs här, så måste detta ventileras.

Själv har jag det bra. Men jag måste "nagga" på mitt sparkapital nu när
räntorna är så låga. Vissa månader går inte ihop.

"Onödig oro" för pensionärer
Ordföranden i riksdagens skatteutskott, moderaten Lennart Hedquist, anser att 400.000 pensionärer blivit oroade i onödan att ett brev som skickats ut till dem. Pensionsmyndigheten skickade brevet där det står att de får sänkt pension. Men det står inte att de samtidigt får sänkt skatt. Hedquist säger till DN att myndigheten borde ha samarbetat med Skatteverket medan Pensionsmyndigheten svarar att det inte är deras sak att berätta om förändrade skatter"

Det låter som Skatteverket och Pensionmyndigheten ligger i krig med varandra.

Detta är så dåligt skött,så man undrar om dom har kompetens tillräckligt.

Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

?@ leiake!! Sänkt skatt Glöm det! Snarast!!
leiake jag håller med dig till 100 så är det rösta på vad?
Men visst sänkt pension (inkomst) ger sänkt skatt!
Det säger ju sig självt!
Man skattar efter inkomst, när man är pensionär!
Det är bara löntagare som kan få löne höjningar,
och ändå få sänkt skatt !
Annons
Jag tycker ni ska gå ut i strejk.
@ Nu ska vi inte gnälla!! Jag får 2500:- över varje månad,när allt är betalt. Vad ska man göra av allt överskott!!
Thomas2. Skänk överskottet till leiake. Han har det knapert ibland. Annars finns det massor av andra fattiga pensionärer som har det tufft.
Eklund har svårt att förstå pensionärernas gnäll, som han kallar pensionärsorganisationernas samfällda protest mot den straffbeskattning som pensionärerna är utsatta för.
Låt oss påminna om att genomsnittspensionen 2009 är 12 291 kronor för män och 8 598 kronor för kvinnor.

Är det något att jubla över och vara glad pensionär för när landets totalt 1 600 000 pensionärer får veta att vid samma inkomst betalar männen drygt 600 kronor och kvinnor 470 kronor mer per månad i skatt jämfört med dem som jobbar.

Anders Eklund är inte representativ för dagens pensionärer. Med en taxerad inkomst på 800 000 kronor per år och med gynnsamma pensionsavtal tror vi att din pension om två år är minst 40 000 kronor per månad eller tre–fyra gånger mer än vad genomsnittspensionären har.

Så nu stängdes denna tråd En som har många år kvar till pensionen om det nu finns något sådant då.
Thomas2
ge dom till mig så kommer jag upp i 5000:- och då kanske jag får råd att köppa ett nytt minne till min 5-6 år gamla dator...

Betala skatt på ett bidrag. Det kunde inte ens Phytagoras fixa.

Men "skitsamma". Vi hänger upp oss på detta skatteavdrag. Glöm det.
Det är troligen någon form av bokföringsknep.

Vad det handlar om är vad vi har kvar i plånboken.
Då kan man ju planera sina utgifter, och tänka på vad
begravningen kommer att kosta.





@ DedaPera Jag vet nog hur svårt en del pensionärer har det. Vi som varit med och byggt detta samhälle ska visst straffas på ett eller annat sätt!
jojje - mycket klargörande inlägg.
En extra tanke som hänger ihop med detta.
Tänk om de pensionärer som får betala 600/470 kr mera i skatt i MÅNADEN än "löntagare", dvs 7200/5640 kr/år skulle få dessa pengar i handen? Vad skulle de använda dem till? KONSUMERA det mesta!
Vilken stimulans på handeln! "Hjulen skulle rulla bättre i samhället".

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem