Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

dvd

dvd

Tja,
har en Nec dvd rw nd-1300a
den har brännt på som vanligt tills nu. Nu vill den inte bränna. Vanliga cd går att få ut. Har ominstallerat nero. Vet någon vad det kan vara?
Har kvar "regionsändringar".
Den ska bränna både plus och minus, men har bara använt minus dvd. Som sagt nu går det inte mer!
Vet någon hur jag ska få igång (skräpet) den?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Försök med att ominstallera drivrutinerna till DVD-skrivaren.
Börja med att ta bort dom gamla drivisarna. starta om datorn och installera som vid nyinstallation av skrivaren.
Funkar inte det så kanske det är något fysiskt fel på själva skrivaren.
Lycka till
/B
hej, ska prova men då kanske det inte skulle ha gått att bränna alls eller?
Vet nån nåt mer tips?
Gå in på nec:s hemsida o ladda hem de senaste firmware till din brännare.
Annons
Det är visserligen bra med senaste version av alla drivrutiner, men eftersom skrivaren fungerat försut så tyder det ju mer på att datorn tappat drivrutiner av nån anledning.
lb, jag gissar att det är olika drivrutiner för CD och DVD.
Hoppas du får igång den, rita och berätta.
/B
Nec brännare har inga drivrutiner för de finns redan i windows. Kan kanske vara firmwaren. Det är inte så att du bara köpt taskig dvd media som du försöker bränna på? alla dvdskivor vare sig de är - eller inte går inte att bränna.
Aj aj aj , så fick man smäll på fingrarna igen.
Så kan deet gå, jag komma igen med nya friska tag.

/B
Tja, köpte först TDK 25 pack (gissa om de var glada när jag ville byta), har sen några från Fujifilm... ok inte direkt top of the line men det borde funka...
Har nu gått in och tankat in nya Firmware för den från hemsidan... startat om allt (2ggr).
Har precis satt in en tom ny dvd... ska prova och bränna... spänningen är olidlig.
Meddelar snart hur det gick!
Det är så härligt att se att nån har ett sådant här problem med en NEC. Har precis samma j*kla fel...

Har en NEC 2500a och exakt samma problem. CD:s går att bränna precis hur bra som helst, men den bara bränner sönder DVD-skivorna precis hela tiden. Har lyckats bränna typ 2 st de senaste 6 månaderna. Har Trax-data skivor och det verkar vara så att den inte gillar dem.

har uppgraderat firmwaren ett antal ggr men utan några förbättringar, vet inte om det kanske beror på att jag kört uppgraderingen via windowsversionen av uppgraderingen..?

Är dos metoden att föredra eller?
Kanske skall tillägga att jag testat med ett antal olika brännarprog (Nero, DiscJuggler m fl) utan att få det att funka med något..
Tråkigt Tzwintoo, för mig löste sig det! Jag gjorde som det sa: installera och sen tryckte jag på knappen power off. startade om 2 ggr.
Hade detta inte funkat hade jag bytt och provat som du sa dos varianten eller provat med olika dvd eller som i mitt fall: kollat in pricerunnern och sett ett bra erbjudande på en ny brännare för ca 550kr hos en icke namngiven firma.

Det där med olika prog testade jag med. Men det nog brännaren själv som strular för dig.

hoppas det ordnar sig för dig med!
hör av dig

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem