Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Stopp i avloppet

Stopp i avloppet

Hur glad blir man då.

Jag testade lite kaustiksoda som jag hade hemma. Det har jag gjort förrut.
Verkade meningslöst. Jag fick plocka ner allt den gången. Men man får ont i ryggen av att ligga under diskbänkar vid min ålder. Dj..ligt ont.


Men idag så fattade jag grejen. Man skall inte spola varmvatten. Man skall
hälla kokhett vatten i avloppet blandat med lite kaustiksoda. Det räcker inte
med varmvatten. Det skall var kokhett. Då fungerade det. Nu säger det
"slurp".

Jag köpte en ny burk kaustiksoda på ICA alldeles nyss. Den ser ut som en
sprayburk. Men det är det inte.

Men den har samma lock. På locket står det på tyska hur man skall göra.
Tur att man kan tyska. Man skall alltså pressa ihop plastlocket samtidigt som man vrider på det. Den som inte kan tyska slänger hela burken.
Oanvänd . Verkar lite farligt. Kaustiksoda är ju frätande.

Men det är ju det som är vitsen. Kokhett vatten. Glöm inte det.






Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Leiake!! Ett tips, lämna tillbaka kaustiksodan, eller använd den till annat än att hälla den i avloppet, den bildar avlagringar i ditt rör som gör att det blir trängre och trängre.
Sedan finns det en sak till som ingen som inte jobbat med avlopp tänker på.
Om stoppet inte släpper med kaustiksodan så ligger den (sodan) kvar där när rörmokaren kommer och får han det i ögonen är det inte kul.

Vill ni rensa själva så testa en sån här:
http://www.jula.se/avloppsrensare-128775

Den är otroligt bra och priset är överkomligt.
leiake, kaustiksoda kan man testa med när man har gamla gjutjärnsrör som avloppsrör. Men är det plaströr så kan kaustiksodan smälta rören då den ger stark värme tillsammans med vatten.
Det finns andra medel som du köper i en VVS butik som du slår i avloppet. Låter det verka i några timmar, å sen spolar du varmt vatten så brukar det i regel säga slurp.
Men alltid vid arbeten med avlopp och kemsika medel så gäller det gummihandskar på. Vi andvändadet av kaustiksoda så gäller det att ha skyddsglasögon också.
Men testa gärna det som VVS butiker har att sälja, det är jätteeffektivt. Kostar för en liter vad en wiskey ungefär kostar men då 70 cl. Att ta fram renslinga är bara jobbigt.
Ge korta lutstötar med en kompressor är inte alls dumt, när allt annat misslyckas.
mvh Torvar
Annons
Det allra säkraste sättet att få bort stoppet är att byta avloppsrör, men det är inget för den lata
Det bästa är ju att kontakta en kvalificerad rörmokare.

Men det kostar ju fläsk. 1000:-/tim. Men jag vet ju att det slutar så.

Därför skall jag försöka sälja mitt gamla hus.
Inte för att huset är dåligt. Det är ruskigt gediget.

Men det är lite här och där.

Det är bättre unga friska människor tar över. Jag orkar inte längre.

Ja 1000 var väl lite mycket men runt 500 hundringen i timmen plus bilkostnad kostar det nog.

Tar du ut en yrkesman, kom ihåg att tala om att du använt kaustik soda i rören.
Man borde få en klisterlapp med på kaustiksodaflaskan som man klistrar fast på röret efter att man använt det och man måste anlita rörmockaren.

Köp en sån sugplopp som jula säljer, den är riktigt ordentligt BRA!
Det ska vara den som jag länkade till, ingen annan.
Diskbänkens vattenlås har ju en botten plugg , bara att ta bort den och, låta skiten rinna ner i en hink
enklare en så kan det inte vara
Stoppet kan sitta under vattenlåset också.

Matfett är en stor bov när det gäller stopp i avloppen.
Töm inte ut fritösen där när ni ska byta olja i den.
Jag måste få berätta något som senare blev lärorikt för mej...
I början på 60-talet då jag genomgick min 4-åriga verkstadsskoleutbildning, så ingick det även sommaruppehåll. För att få lite extra kosing fick jag sommarjobba vid Karlstads mejeri, som det hette på den tiden. När arbetsdagarna va slut skulle det städas minutiöst. Jag såg hur dom andra använde kaustiksoda och vatten för golvrengöring och tänkte inte mer på det. Då det va min tur att skrubba av golven så tog jag hand om blandningen själv, jag hade ju sett hur dom andra gjorde… med en plasthink nästan kokhett vatten hällde jag i kaustiksoda, (ordentligt med kaustiksoda för här ska städas!) och går sedan tillbaka med sodan där jag hämtat den. Då jag senare tar tag i skurborsten med långt skaft och även försöker lyfta plasthinken, så ville den inte riktigt släppa från golvet helt och hållet, jag tittade naturligtvis efter orsaken och får då se att hinken blivit ca 20 cm högre än normalt, när jag då släppte handtaget på hinken får jag se hur den sjunker ihop och skrynklar sej som bälgen på ett dragspel. Nu gällde det att hoppa undan snabbt som fanken, för att inte mina fötter skulle drabbas av hinkens utrinnande innehåll… Jag hämtade sedan en ny plasthink med betydligt mindre kaustiksoda och började städningen som det va tänkt från början…

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem