Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Snöröjning

Snöröjning

Hur ser det ut hos Er. Här i min omgivning är det hopplöst.

Kommunen sköter sig lite. Men privata fastighetsägare "skiter" totalt i detta.

Jag var på Apoteket. Det är 3 km. Jag flåsade när jag kom fram,så hon i
kassan trodde jag skulle ha hjärtmedicin akut. Men det var sömntabletter
jag skulle ha.

Jag hade plumsat i snön så jag var nästan slut.

Nu har jag skrivit en insändare till GP. Jag yrkar på att fastighetsägaren skall
betala en årlig avgift till kommunen för både sopning och snöröjning av sin
tomtgräns. Den kan ingå i fastighetsavgiften.
Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Problemet hos mig är så att vägbanorna är högre på mitten för avrinnings skull och de snedställer inte "bladet", då blir det mycket modd kvar just där bilarna kör. Men mitt på vägen där ingen varken går eller kör, där ligger asfalten fri. Så det är nog slöhet, eller ingen bryr sig. Så även hos mig är det en förrädisk ishinna under all modd.
Dubbar på!!
Mina gator är isiga i botten. Lös modd ovanpå. Livsfarligt!

Dom har snålat på småstenen. Han körde järnet på traktorn när han strödde.

Jag har aldrig sett en traktor köra så fort.

Alla i min by är missnöjda med snöröjningen i år. Framförallt halkbekämpningen
med småsten. Uruselt!!

Jag ringde kommunen och frågade efter chefen för gatunderhåll.

-Han är inte anträffbar.
-Var är han,då?
-Inlagd på nervhem.
-Jaså!!! Har ni ingen i hans ställe?
- Nej! Det finns ingen som vågar!


Det är förbud mot saltning. Jag anade att det var något konstigt.

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.312268-kommunen-vill-salta-trottoarer
Annons
I Göteborg är de lite roliga. Jag har en kompis som hade en reklamfirma ute i Hovås. Han betalade lite extra för att få snöröjt på parkeringen utanför firman som även var hans bostad. Han ville ju att de anställda skulle kunna parkera när de kom på morgonen, men det funkade inte så bra. När det snöade så låg den kvar tills den töade bort. Till slut fick han nog och ringde upp den ansvarige och undrade varför de inte kom och plogade?
"-Vi hinner inte!"
"-Varför inte det då?"
"-Har du inte märkt att det snöat?!"
"----@+§x+&_________"

Kompisen skulle alltså bara kunna få hjälp med snöröjningen när det inte snöat.
förr gick alla ut och skottade runt sin port.
idag förväntar sig alla att det har vi betalt för,
så att någon annan skall göra det.

I glasgow, skottlands huvudstad är det inga problem med snöröjningen.
De har drygt 1 miljon invånare, samtliga skottar!
Hur det har blivit i modern tid???!!! På senare tid har det klagats hur mycket som helst så fort det har kommit snö. Hur klarade man halkan förr då man hade ärenden på stan eller byn, man fick göra kors i taket när grusbilen kom med två man stark på flaket och varsin spade. Visst idag har vi modernare alternativ för snöbekämpningen av våra gator och vägar, men det har blivit alldeles för dyrt har man läst om. Men förr då fick man pulsa omkring i snön så gott det gick, det enda halkskydd man hade kunde vara sparken, åtminstone när vi skulle handla hem matvaror. Idag tycks alla vilja ha framkomligheten lika som på sommaren oavsett hur mycket det snöat. Vi har ju blivit bortskämda med ett antal snöfattiga vintrar, men nu när vi fått en riktig vinter då ska det gnällas… Man ska vara nöjd med tillvaron, ut och rör på er, få igång flåset gärna med en skyffel!

Jag bor på Landet och här är bönderna ute och plöjer så fort det kommit lite snö. Men förflyttar man sig till stan (Tidaholm) så är det sämre. Mestadels av vintern har varit under all kritik även om dom har skottat rent nu, fast det tog ju en stund, Kommunfolket måste väl sitta och fika och diskutera ett par månader först.
Givetvis får man ha förståelse för att alla gator inte kan bli snöröjda på en gång, men när plogbilen kört förbi så förväntar man sig inte att den ska lämna ett ganska tjockt lager snö kvar på gatan. De ska baske mig fälle ner plogbladen! Är de rädda för att plogen ska slitas så skulle de tagit bättre betalt i upphandlingen. Jag hatar fuskjobb!
Kriklund!
Lägger de ett högre bud i upphandlingen så får ju någon annan som inte fäller ner bladet jobbet och resultatet på vägarna blir desamma.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem