Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Seden dit man kommer

Seden dit man kommer

Arbetsförmedlingen fick böta 60000:- till en muslimsk man efter att ha gått miste om aktivitetsgarantin.

Andledning. Mannen vägrade att ta en kvinna i hand och hälsa vid sin ankomst.

Han hävdade att han av religiösa själ inte fick ta en främmande kvinna i hand.

Arbetsförmedlingen har en helt annan uppfattning.

Det kändes kränkande för honom att ta en kvinnlig chef i handen,och underkasta sig för henne.

Nu hoppas jag att denna dom överklagas,hur går det annas med jämställdheten?? Det borde kanske vara kvinnan som skulle ha 60000:-

Jag är nog inne på samma linje som kommunalrådet i växjö.

Man måste ta seden dit man kommer. Det är inte meningen att en stor grupp människor ska anpassa sig efter en liten.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Enligt min åsikt är det Kvinnan som blivit kränkt,
och kanske känt sig mindervärdig!
Kan detta leda till att "hedersmord" också
blir lagligt här i Sverige??

Sista ordet och hela sanningen , har vi inte fått höra.

en vinklad artikel för att skapa debatt är det. och vi faller farstun.

håll er till handslaget i denna tråden.
Det är nartuligt vis upp till var och en att ta i hand om man vill eller inte. Men frågan är i vilket sammanhang man syfta till.

Ta man inte i hand så måste väl det gälla både män och kvinnor.

Dessutom är det väl rätt naturligt med ett handslag.
Annons
Men . det fattas beslut i många samanhang utan ett handslag,

vad är det som orsakar massmedia att ta upp detta,???

Handläggaren borde alltså i mina ögon kunnat ta ett rätt beslut utan ett handslag.

Det är något som inte stämmer i detta.

Har det varit en het diskussion mellan parterna och har det kommit in prestige
i det hela??

Media , vinklar det. och vi nappar som fisken i vattnet.
Nå väl det får vi nog höra vad det lider! Men domstolen har sagt sitt! 60000:- i skadestånd!
Ja, det fattas säkert många beslut utan handslag, men jag undrar hur många beslut eller affärsuppgörelser som slutförs om den ena parten sträcker fram handen och den andra parten vägrar ta den...............
Vad jag förstår så var det inte på grund av att han inte skakade hand som han inte fick praktikplatsen, utan på grund av bristande kompetens..
jaha, det var därför dom blev dom blev dömda för diskriminering då.........
Jag tycker ni missar poängen i DOs beslut.

Han kom till praktikplatsen och avböjde att ta chefen i handen.
När chefen sträckte fram sin hand så la han sin högra hand över sitt hjärta och bugade, samtidigt som han förklarade att hans religion förbjöd honom att vidröra en kvinna som inte tillhörde hans familj.

Vad som hände sedan var att han nekades platsen med motiveringen att han inte hade kompetens för arbetsuppgiften.

Sen var det så att handläggaren på arbetsförförmedlingen fick via en bekant höra om detta med handslaget och beslutade självsvådligt att det var därför han inte fick platsen och drog in hans understöd.

Han fick alltså pengarna för ett felaktigt beslut om indraget understöd.


MAN MÅSTE LÄSA HELA ARTIKLAR inte bara rubriker i tablodipressen.

Min personliga åsikt att det i ett modernt samhälle måste finnas visst utrymme för hänsyn till andras religiösa och politiska åsikter.

/B
Bosse!

Jag håller med dig, läs hela artikeln innan ni uttalar er.

Vad hade hänt om det varit en "svensk" man som inte tagit kvinnan i handen av den anledningen att han tex kanske hade bacillskräck?

Vad är det som säger att vi måste ta varandra i handen för att hälsa?

Förresten, nu i magsjuke- och influensatider är det en bra idé att inte göra det.

//Marie

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem