Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Uppdateringar

Uppdateringar

Jag har Office 2007 i min dator och är sekr. i en förening. De som har äldre versioner av Office t.ex 2003 kan inte läsa mina protokoll.

Min fråga; Kostar det att uppdatera en äldre version av Office och hämta kompaliblitetspaket. Tacksam för svar.

Kan jag enkelt spara ner på något annat sätt ?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Det funkar bra att ha både Office och OpenOffice samtidigt, Själv testar jag Neooffice för Mac just nu parallellt med OpenOffice då MS Office 2003 för Mac inte är så roligt.
Bara så att ni vet det framöver , ni som inte gör det idag.

MS office har varit normgivande i många år och doc formatet 97-2003 går att läsa i nu aktuella ordbehandlare
MS Office 2007 har sitt nya format där filena får ett x inlagt i filändelsen docx
för att kunna läsa dem , måste 97-2003 ha ett tllägg instalerat och det borde man få en fråga om att installera i MS-office när man försöker öppna en sådan docx fil
När nu nästa MS Office paket kommer som heter MS-Office 2010 så blir det samma visa , skall gamla MS office kunna läsa dessa filer , så måste det till
ett nytt tillägg för att fixa detta. om man nu inte sparar i word 97-2003 format.

När det gäller andra office paket som nämnts , så är det precis samma sak
skall man vara 100% på att de kan läsas , måste man backa till formatet
word 97-2003
ett annat problem dyker upp om man tar andra office format,
där det är att de skjälva som har egna format som inte alla kan läsa av andra.
och där faller många i farstun , och sänder orginal formatet.

så bara i all välmening , tänk på detta.
Göcke! Hur blir det med openoffice då då?
Annons
det blir lika med open office och de andra att de måste vid en uppgraderinga av dem göras möjligt att kunna använda nya format.

det är inget nytt, det nya är att de olika intressenterna släpper på förlåten
att andra skall kunna läsa och skriva i konkurenternas format om man gör det i
en äldre version.

och håller man sig till de kända fomaten och i en tidigare version
brukar det lösa sig.
formaten som man normalt använder är RTF,DOC,PDF,TXT
där DOC/DOCX/PDF är stängda format RTF/TX är öppna samt PDF/A är även det öppet, ODF som i openoffice är även det öppet.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem