Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

FK har sänkt mitt sjukbidrag

FK har sänkt mitt sjukbidrag

Hej!

Jag fick veta det nu då de skrev ut en utbetalningslapp att jag har fått 800 kronor mindre i månaden efter skatt, bara för att jag gått över till en annan grupp. De är bara att hoppas att försäkringssystemet inte fortsätter att försämras...

Vad tror ni, kommer Sverige kunna hålla samma välfärd som vi gör idag? Utan att försämra det ytterliggare.

Mvh
Eric
Antal svar på detta inlägg: 7
När man försämrar det så blir det ju bara värre.
Detta innebär att du(antar att du inte har så mycket pengar nu) kommar att konsumera för ca 800 kr mindre i månaden. Det i sin tur innebär att du betalar mindre i skatt, moms osv.
Vad händer? Jo, staten sänker förmånerna ytterligare! JAAA, vi måste ju spara!
Eric du får väl byta tillbaka till din gamla grupp då så får du de där 800kr igen.
Det går tyvärr inte för när jag fick sjukbidrag så kunde man få det från 16 nu är jag tjugo så nu har jag någonting som heter Aktivitetsersättning sjukbidrag kan man nu få när man är 30. Men när jag fyller 21 så ska jag antagligen få en liten höjning, de höjer varannat år då man blir äldre..

Nu har jag 8700 kronor efter skatt med en hyra på 3900... Det går ju självklart... :) Men när man är van att ha 800 kronor mer så blir man paff... Men det finns ju dem som har det värre...
Annons
Hej Eric
din månadspeng motsvara ungefär 80kr timmen före skatt och det har de som jobbar som tim vikarier här i Linköpings kommun.
i vikariepolen.
Håller med dig att det är en låg summa att leva på.
Du får försöka att skaffa en bisyssla som kan generera pengar.

Joo... :) Får väl börja arbeta någon gång... Eller börja läsa någonting...

Så de tjänar så jäkla dåligt på att jobba i din hemkommun? Det är ju sjutton inte klokt... Jag kan köpa att man har så låg inkomst när man har sjukbidrag men när man jobbar så borde det ju löna sig mer. Går verkligen facken med på att det är så? Det måste väl finnas bestämmelser på att de inte kan ha så låg lön? Det verkar ju helt absurt...

Hej!
Ja, nog blir det sämre alltid. Jag har haft sjukpension nu i 10 år, är 60 år och har jobbat som kontorist i hela mitt liv. Jag har ut 7.390 efter skatt och inkl. bostadsbidrag. Hyran är på 4.075 och jag har jättekostnader för läkare och medicin. Det är ett helsike varje gång frikortet hos apoteket och läkaren går ut, eftersom mina mediciner är så dyra. Bara en av astmamedicinerna kostar 463:-- för en månad och en annan mer än 1.300 för 3 månader. Ingen kredit p g a betalningsanmärkningar. Min bil förstördes av en grannfamilj i augusti. Och jag har tyvärr inte kunnat skaffa mej en ny. Jag går väldigt dåligt p g a värk och färdtjänst = NEJ. Nu har jag väldig tur, som får åka med en granne till stormarknaden och månadshandla, för här där jag bor, finns ingenting i den vägen, utan det blir mat i frysen för hela månaden, pussel bland räkningarna och sedan är pengarna slut.
Det blir tyvärr så när man jobbar i ett låglöneyrke. De fackliga organisationerna är heller ingenting att lita på numera. De gör ju som alla andra och skor sig själva, men inte i samma utsträckning som politikerna, som väl är.
Det sociala livet har jag numera via nätet, eftersom det inte finns råd att åka och träffa andra människor hur som helst, tåget kostar ju också. Men vi har något här i Skåne som heter Sommarkortet. 2004 kostade 415:-- och räckte i 2 månader. Då hade man 25 resdagar och fick åka över precis hela Skåne de dagar man åkte någonstans. Jag lyckades göra av med 19 resdagar och då reste jag ändå så mycket jag orkade.
Men Eric, om du kan och är frisk nog, så försök gå på en utbildning, som leder till jobb. så att du kan höja din inkomst och därmed få det bättre senare i livet.
Hej Mettan!

Jäklar vad dåligt du får ut... Det är ju förskräckligt.. Jo jag får väl börja att studera någon gång... Men har lite fullt upp nu har precis flyttat till ett gruppboende så det tar lite tid att lära känna personalen. Då jag har Asperger så har jag väldigt svårt för detta... Sen när det gäller studera så får det bli distans i sådan fall.. För jag har lite svårt för stora folksamlingar när jag inte är berusad... Men det är ju det som är så bra med internet det öppnas ju helt nya möjligheter... Det är fantastiskt! Jo mediciner är inte gratis, nu har jag fått sänkt mina mediciner lite men jag har ändå mediciner för 3.800 kronor månaden, det är ju psykofarmaka och sånt är ju så jäkla dyrt... Men jag har det på APODOS så det blir ju 150 kronor månaden så det är ganska okej faktiskt... Men visst är det en kostnad... Men jag blir upprörd när du har arbetat under flera år och får ut så lite som du får... Det är ju upprörande!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem