Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Era bästa egna recept?

Era bästa egna recept?

Vilka är era bästa egna recept som ni själva skapat?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Pytt i panna på wienerkorv med stekt ägg.

Potatis
Lök
Korv

Skär korven i skivor. Tärna potatisen. Hacka löken.

Häll margarin i stekpannan. Stek löken lite. Häll i potatisen.
Sedan korven.

Salta, peppra samt lite ströcker (på slutet annars bränner socker vid)

Glöm inte äggen. Vet ni inte hur man steker ägg. Glöm då allt vad matlagning
heter,
Leaike:

Det lät gott och enkelt!

Skall testas!

ALLA recept är välkomna från enkla kakor till kungliga middagar!
EDIT:

Det finns bara EN regel och det är att det måste vara erat EGET recept!

Annons
Min pytt i panna är eget recept. Det ser du kanske.

Jag tror det är löken+det lilla sockret som gör den så smakfull.

Potatis i tärningar är färdiga på 5 minuter. Därför är det en snabbrätt.
Leiake:

Ja, jag VET att det är DITT EGET recept!

Jag har inte trott nåt annat heller!

Jag har skapat en egen variant på Biff Sichuan. Den är kanske lite halvsvår men värd att testa! ;)

BIFF SICHUAN (4-6 p)

Ingredienser:
• Ca 600 nötkött av allra högsta kvalité, strimlat
• Sichuanpepparkorn (ca 1 msk)
• 1 dl finhackad purjolök av den vita nedre delen (egentligen skall det vara vårlök men skillnaden i smak är försumbar)
• 2 dl av den gröna delen av purjon (i bitar som är lika stora som det strimlade köttet)
• 2 vitlöksklyftor, finhackade
• 1½ msk finhackad eller riven ingefärsrot
• 1 dl torr sherry (t ex Amontilado. Egentligen risvin)
• 0,5 dl ljus soja (japansk stil)
• 0,25 dl mörk soja (kinesisk stil)
• 1 msk Hoisin-sås
• 1 lättvispad äggvita
• 2 msk Maizena
• 1 tsk nymalen vitpeppar
• 1-2 chilifrukter (röda), finskivade
• ½ strimlad grön paprika i samma storlek som biffstrimlorna
• ½ strimlad röd paprika i samma storlek som biffstrimlorna
• ½ strimlad selleristjälk (blekselleri) i samma storlek som biffstrimlorna
• 3 dl vatten
• ½ oxbuljongtärning, smulad
• neutral olja till stekning (t ex jordnötsolja, rapsolja, solrosolja eller majsolja)

Metod:
Strimla köttet tvärs över fibrerna! Dvs skär först skivor längs med fibrerna och sedan strimlor tvärs över dem.

Ta fram en tättslutande plastpåse och lägg i köttet. Tillsätt ca 1 msk ljus soja, nymalen vitpeppar, ½ msk Maizena, 1 msk sherry och den lättvispade äggvitan (i den ordningen som jag har skrivit. Rör om varje gång innan du tillsätter en ny ingrediens). Sug ut luften ur plastpåsen och gör en knut på den. Knåda om ordentligt så alla ingredienser blandar sig. Stoppa påsen i kyl och låt marinera i ca 2 h.

Processa alla grönsaker men dela på dem i tre kategorier.

Kategori 1 - Stekgrund
Finhacka purjolöken, vitlöken och ingefäran. Blanda ihop och placera i sin skål.

Kategori 2 - Huvudgrönsaker
Strimla paprikorna och sellerin samt finskiva chilin. Blanda ihop och placera i sin skål.

Kategori 3 - De gröna bladen på purjon
Skär purjon i fina strimlor, lika stora som biffstrimlorna och placera i egen skål.

Blanda ihop en lag på: 2 msk sherry, Hoisin-sås, vatten, resten av sojorna (båda), smulad buljong och 1½ matsked Maizena.

Ta fram köttet och låt det bli rumstempererat.

Hetta upp ca 1 dl olja i en stekpanna eller Wok. Dra den av värmen och lägg i krossade sichuanpepparkorn. Låt dem ligga där i ca 5 minuter utan att de bränns!! Sila av oljan och släng peppakornen.

Torka pannan och ställ tillbaka den på spisen. Hetta upp den igen på näst högsta värme på en 5-gradig skala eller på åttans värme på en 10-gradig skala. Addera 3 msk av den tidigare förberedda oljan, vänta i några sekunder och lägg i stekgrunden (kategori 1) samt köttet. Stek under ständig rörelse på köttbitarna (stir fry) tills köttet ändrar färg. Häll i resten av sherryn och blanda om ordentligt. Låt sjuda upp och plocka av köttet ur stekpannan med en hålslev efter ca 20 sekunder samt placera det i egen skål.

Tillsätt 2 msk olja igen och låt pannan bli varm fast den här gången på full effekt. Lägg därefter i kategori 2. Stek nu under ständig rörelse i ca 1½ minut.

Addera nu köttet tillbaka till pannan med den nyligen frästa kategori 2. Rör om ordentligt i lagen med en sked och häll i den i stekpannan. Lägg i kategori 3, dvs purjon. Rör ständigt tills såsen tjoknar. Stjälp genast ut alltsammans i en serveringsskål och servera tillsammans med ett väl sköljt och kokt Basmatiris av bra kvalité, t ex Daawat.

EZ
Nu är jag egentligen ingen domare men är egen variant lika med eget recept?



Vad säger ni?
Såklart att en egen variant är ett eget recept!

Jag kan i sammanhanget säga att det inte finns så många likheter mellan min version och originalversionen. Förutom att ingredienslistan ser annorlunda ut så är dessutom metoden annan.

Det enda som de har gemensamt är egentligen namnet ;).

EZ
ElectricZombie: Jag snor ditt recept för att laga det vid något tillfälla.tack.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem