Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorproblem

Datorproblem

Hej, igen.

Nu krånglar datorn mer än någonsin för mig.

Det började med att det tog ca 2 min att logga in jämfört med ca 10 sec innan. IE funkar inte på vissa sidor, tex föreningssparbankens hemsida visar bara en del av sidan och hotmail.com funkar inte alls(opera/firefox funkar det med).
Tänkte då göra en systemåterställning, men när jag trycker där är det tomt i rutan som kommer upp.
Har testat att starta i diagnostikstart och felsäkert läge, men funkar inte då heller.

Har sökt efter virus och spy men inte hittat nåt.

Något förslag någon?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »


Jag har ett förslag....

Skjut disken och börja om!

Om man har sådana symptom på sin dator så är det oftast ett allvarligt fel i systemfilerna, och det finns risk att, även om du lagar det temporärt, det bara blir värre!

Du kan börja med att ställa dig frågan vad du har installerat, alldeles innan den började strula ? Är svaret ingenting, så har du fått strul genom att datorn antagligen har dragit på sig någon elakartad fil från nätet/mail. Lösningen då heter "ominstallation", om du vill vara säker på att det skall funka.

Har du däremot installerat någon programvara, så börja med att avinstlallera denna, gå sedan till "task Manager" och sniffa upp alla okända pågående processer, är du osäker på någon, så leta upp vad den gör via google och välj själv om den skall vara där, eller om det är frågan om ett "skit program"

Du har en del jobb framför dig!

Lycka till!
Okej, tack för ett snabbt svar.

Tror inte det är någon mysko process som är igång, har koll på det väldigt bra via msconfig. Däremot så har jag ibland rätt frisk på att installera och prova på nya program.
Ska kolla vilka som jag har installerat när det hände.

En annan sak, kan det vara nån inställning? Höll på lite och kollade på en tweak-sida innan det hände, provade lite men tror inte det var något sånt. Man vet ju aldrig.

Har dessutom provat köra bootvis och sett att det är Shell och Logon+Services som tar extremt lång tid att starta.
Har en kompis som hade liknande problem, seg att starta och vissa sidor öppnades inte och några ikoner på skrivbordet försvann bara hux flux och han hade inte gjort några installationer eller nåt annat mysko, han hade också provat systemåterställning, virussökning och spyware utan resultat men jag tipsade om felkontrollen som finns på samma sida där defragmenteringen och säkerhetskopieringen finns, kryssa i båda rutorna och kör en diskkontroll så kanske det löser sej även för dej.
Han hade nämligen 5 st. fel i filerna, vad det nu beror på kan man ju fundera på men än så länge funkar den felfritt.

Lycka till.

Annons
Här är ett annat litet förslag. Jag använer Norton Ghost
och gör då och då en Ghost-Backup av partitionen C. Om, när
något går åt he.. (eller) snett och det inte går att rätta till går
jag bara en återställning (restore) från backupfilen och så är
jag tillbaka till hur datorn var när jag gjorde backup-filen.
Som jag ser det är det ett utmärkt och enkelt sätt att komma
tillbaka till en helt fungerande dator utan att behöva installera
om hela operativsystemet plus alla uppdateringar och alla
möjliga olika program.
Vill man sedan, och har man lust, kan man köra det program
eller besöka den sida som förmodligen sabbade datorn för att se
om det strular till sig igen. Gör det det så kör man bara en -
restore- igen.
Jag kör Win 2000 så jag har inte system-återställningsfunktionen
som tydligen finns i Win XP.
Benny:
Tack för tipset. Tyvärr hjälpte det inte. Samma problem som förut.

axe: Ja jag har nog lärt mig en läxa nu att ha någon sorts backup. Ska nog fixa det när(om) detta löser sig.
Jag föreslår att besök på http://www.dachshundsoftware.com/download.html o ta hem programmet anticrash - ett mycket bra program för att fixa diverse problem - blev själv hjälpt genom att den fixa ett stort problem där supported hade sagt att formatera hårdisken är enda lösningen - tur att man inte lyssna på dem
SUMM:
Laddade hem programet och det hittade ett allvarligt fel. Rutan försvann väldigt fort så han inte läsa vad det var för nåt. Men enligt programet lagades det och nästa gång var det borta. Tyvärr hjälpte det inte mot mina problem(men kanske mot några andra ).

Finns det några fler idéer?
De med att Internet Explorer inte visar vissa sidor som hotmail och föreningssparbanken kan trodligen ha med din brandvägg eller anti spyware/adware program. För när jag installera senaste versionen av ZoneAlarm hände exakt samma sak för mig...
Elias , har du en seartchbar installerad?
ta bort den. kan du inte det så har du elakingen där.
för det finns ett par ute nu som reproducerar sig själva
och innehåller både tangentbord och skärm avläsare.
och de har visat sig visa halvt inladdade och även blanka sidor.
Ricky:
Även när jag trycker "Allow", eller stänger av helt, så funkar det inte. Så borde inte ha med det att göra. Dessutom så startas inte brandväggen överhuvudtaget på den andra användaren som finns på datorn. Bara att fåtal processer är igång, typ som i safeboot.

Göcke:
Nej, ingen searchbar eller liknande. Har aldrig haft heller så vitt jag kommer ihåg.
Tycker det är så konstigt, för det är ju inte bara internet som strular, utan även vanliga funktionen i windows, tex systemåterställning och sök(det är bara grått i fönstret på sidan när man trycker på sök, inget fönster att skriva i eller nåt).

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem