Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödshjälp

Dödshjälp

Är ni för eller emot dödshjälp.

Jag är för. Jag tycker det verkar ohumant att låta folk ligga i många år och
"glo" i taket.

Man blir ju rädd. Tänk om man får en stroke och blir förlamad. Varför skall
man då ligga där och plågas. Ofattbart!
Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Dödshjälp kan missbrukas!!

Tänk om en läkare är ovänn med en person,och önskar livet ur honom!!

Han kommer in allvarligt skadad,till just denne läkare!!! Vad skulle då kunna hända??.........
@Thomas2:

Hur kan det missbrukas om en person kräver att få dö varje dag i 3-6månader!?

Förklara det för mig!

Ok...so....om personen inte har några släktingar eller nåt så vem bryr sig?

Knappast politikerna!



själv önskar jag att om jag får obotlig lungcancer att nån skjuter slkallen av mig!
Harlekin33 , det får du nog ombesörja själv i så fall

för annars så är det nog ett brott som begås.
Annons
Göcke:

När jag tänker efter så borde jag tagit straffet och dragit ut sladden!

Oavsett vilket straff jag fått!

Inget konstigt att icke läkare är för aktiv dödshjälp men vi som är läkare har regler som måste följas. I praktiken förekommer " dödshjälp" i Sverige och har gjort så i många år men man säger då "passiv dödshjälp". Om en patient har en sjukdom med förväntad kort överlevnad kan man avstå från behandling annat än palliation.
Själv har jag varit med om minst 6 patienter som önskat hjälp att dö men de har överlevt sin sjukdom och även om de har men som förlamning så är dom så tacksamma av leva. Detta område är ett svårt dilemma för alla som har ett ansvar.
Det jag pratar om är Cancer där dödligheten är +90% men fortsätt ni att debattera!

Jag är oxå för dödshjälp det måste vara fruktansvärt att ligga och vänta på det oundvikliga, och när man ändå levt ett liv totalförlamad från tex sex års ålder till över trettio år och slutet närmar sig iallafall så tycker jag det inte är nåt att snacka om, då har man haft tid på sig att känna efter hur man vill ha det och det bör man respektera tycker jag. Allt annat är omänskligt...

Cancer är ju egentligen samma sak , min morfar fick cancer i magen och plågades till döds det tog ett par år innan han dog helt utmärglad som ett levande skelett, doktorerna var förvånade att han levde så länge dom sa att han hade ett mycket starkt hjärta, men själv ville han bara dö får att slippa plågorna ... det var fruktansvärt att se och alla vi släktingar led ju oxå..
PonGot!

En fråga bara.?

Hur kan personal och läkare gå och titta på en människa som ligger i en
respitaror i 25 år och glor i taket.

Ni måste var hjärntvättade.
Om jag är obotligt sjuk och absolut ingen återvändo finns så föredrar jag nog döden framför att ligga och plågas i flera månader, ja kanske tom år, innan jag till slut dör en "naturlig" död. Och i den omnämda kvinnans fall så tycker jag det är solklart. Visst ska hon få dö om hon vill. Inte är det väl någon som tycker eller tror att hon har någon livskvalitet. Men naturligtvis ska dödshjälp tillåtas endast i dom fall där patienten är bortom all räddning.
babo43!

Jag kollade din profil och foto. Du är godkänd.

Du föredrar döden framför att ligga och glo i taket i flera år.
Då är du inte bara vacker. Du är oxå klok.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem