Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Fabriksinställningar

Fabriksinställningar

Jag hoppas att nån kan hjälpa mig.
Köpte i våras en "resedator", en liten HP notebook. På den var operativssystemet Windows Starter. Jag installerade windows 7 Ultimate, som jag sedan tyvärr upptäckte var oäkta. Är absolut inte nöjd och vill ta bort detta. Vill inte ha ngt oäkta, för det innebär bara problem. Tänkte först köpa ett äkta, men enligt dataaffären klarar min lilla dator inte av ett windows 7.
Så då är min fråga, om jag gör en återställning av datorn till fabriksinställningar, försvinner då det oäkta windows och windows starter kommer tillbaka?
Eller om jag installerar ett äkta, tror min dator borde klara tex. Vista, försvinner då det oäkta?

Vill bara bli av med det gamla, det oäkta då det bara innebär problem.
Hur går jag tillväga?

Tacksam för hjälp.

Mvh. Emma
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Fråga 1

Prova.
Om allt fungerar som det ska så återställs datorn. DOCK är det så att om du vid installationen av Windows 7, raderade återställningspartionen, så är du rökt.

Kontakta i så fall HP för att få en skiva.

Om du klickar på Den här datorn. Har du då någon annan hårddisk än C:??
Har du den som heter Recovery så är det inga problem, då ligger återställningen där. Den kan vara dold, men det är väl bara att prova.

Däremot om det är så att du hade Windows starter 7, så bör datorn klara även Windows 7, MEN du måste då ändra en hel del i intställningarna beträffande Windows Aero osv då din dator kanske inte har full kapacitet
om den inte klarar w7 ultimate så klarar den garanterat INTE Vista.......
Vad har din dator för prestanda?

Välkommen hit också.
Annons
windows 7 starter är anpassad för att passa en mini-pc, prestandamässigt och säkert på fler sätt...................
EmmaO ,fattade jag det rätt så kör du just nu W7 Ultimate.
och datorn fungerar utan att den (laggar) går trögt??
vad är då problemet förutom att den är en piratvariant ?

annars så är PerAsks tips klockren.
Tack för alla svar.

Jag har kvar mappen recovery.
Patrikke; Vad menas med prestanda? Hur vet jag vad min har?

Men hur går man tillväga när man återställer datorn till fabriksinställningar? Jag vet att man trycker F10 eller F11 när datorn startas, men sen.

Har tänkt ringa HP så de kan guida mig, men idiotiskt nog har de stängt på helger.

Vill inte behålla windows ultimate, det har mestadels strulat .Fast den laggar inte eller går trögt. Jag är mer orolig att det lättare kan bli virus och så då program kan installera sig lite som de själva vill. Program som jag inte vill ha. Och sen dessa varningsmeddelanden, jag är så trött på dem. Sen försvinner bakgrunden hela tiden. Till en början vart det inga problem alls, men nu efter ett tag har det blivit det.

Är det nån som vet om man kan få tag på windows Vista numera? Enligt microsofts hemsida finns den inte fortfarande utan de rekomenderar att man ska köpa windows 7 istället.

Min dator klarar windows 7 (det gör det nu) och borde klara vista. Min pappa har en lika liten dator fast en Acer och han har Vista.
EmmaO , du skall inte installera vista , det är som att köra över ån efter vatten.

orsaken att ditt w7 beter sig som den gör, beror nog på att den endast körs i en testperiod och att den går ut. problemen du har kommer att bli fler.

gör din recovery som du skrev , när du trycker den tangent du skall göra för att boota (starta datorn) i recoveryläget , så är det bara att följa menyerna
Vad menas med prestanda? Hur vet jag vad min har?

-----------

I windows Xp så går man in på min dator/mycomputer--->visa systeminformation och på vänster sida så står det info om din dator.

Det borde vara samma i Win 7?
EDIT:

Det ÄR samma förfarande i vista och Win 7.

Det ser kanske lite olika ut men är samma förfarande.
EmmaO!

Jag hoppas att du har hittat knappen F10.

Då kör du min fabriksinställning. Din dator blir som en nyfödd baby. Men
du får lära upp den igen.

Att du vågar avslöja att ditt OS är oärligt. Det är straffbart.
Livstids halshuggning. Minst.

Kör ärliga grejer.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem