Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Köpa dator

Köpa dator

Vad ska man tänka på vid dator köp vad är viktigt för att den blir snabb några goda råd, har ni några förslag på modeller utan skärm för runt 7000kr
Antal svar på detta inlägg: 50
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Eftersom du säger att du ska köpa utan skärm och är villig att lägga runt 7000:- så tycker jag tveklöst att du ska vända dig till en datorbutik som bygger själv. Någon med ett gott rykte (se prisjakt). Gör du detta så får du garanterat det bästa från alla olika tillverkare + att du slipper alla massa "skitprogram" som HP, ACER etc envisas med att proppa datorn full med och som man sen ändå måste plocka bort eftersom dom bara gör datorn slö.

Eftersom du köper datorn med separata delar som sedan byggs så har du också längre garanti. Dom flesta tillverkare lämnar mellan 2-5 års garanti på sina produkter, medans ett "vanlig" dator också bara har standardgaratin.

Du får garanterat mer för pengarna, jag lovar.

Sofus: Om dina dator har varit iväg 3 gånger för samma fel så har du rätt att få datorn utbytt, det vet du va?
Om du vill hålla på med bilder så är det väl en MAC som gäller, har jag förstått.Jag håller ju själv på med PhotoShop och sådant. Än så länge har jag hållit mig till en vanlig PC p.g.a. att de datorkunniga i min omgivning inte är så hemma på MAC, men jag vet inte. Nästa gång blir det nog en MAC. PC är allt bra knölig när det gäller att bearbeta bilder...
kentr10

Jag ser att du har en 8 år gammal dator. Då kanske det är dags för byte.

Jag såg att Siba hade en Compaq för 2900:-. Det är billigt. Visserligen med
XP Home. Men ändå. Det går ju att uppgradera efter några år.

Kan du få tag i en sådan innan dom tar slut. Då är du en lycklig man.
Annons
Jag var ute och hämtade reklam bla från siba dom har en packard bell imedia A6745 för 6295kr med AMD Athlon llx3 425 processor 6GB minne 1TB hårddisk ATI Radeon HD55701GB grafik Windows7 Home premium 64-bitar. Kan en sån fungera i 5-10 år?
@Kriklund
Bara en massa svammel från en MAC anhängare. Har en budgetdator från Packard Bell med XP Pro x86 och det funkar utomordentligt att redigera bilder med denna datorn.

Ska man sen köpa en dator så får man ju se vad man ska ha den till. Ska man bara surfa, betala räkningar och skicka lite mail så behövs ingen dyr supermaskin.

Vadå funka?

Allt kan ju gå sönder och du kan få in elakheter i datorn. Det är en bra dator du valt enligt mig.

64- bitars kommer mer och mer så det är ett bra val att välja detta. Du ska kunna köra dina äldre 32-bitars program under 64-bitars.

länk till FF och Thunderbird till 64- bitars.

http://wiki.mozilla-x86-64.com/Download
Kentr!

Vad ska du ha datorn till?
Det är något du måste fundera på innan du köper en ny. Dator för surf/mail/kontorsgöromål eller en dator för spel/filmredigering innehåller olika prylar och kostar också lite olika.

Alla nya datorer är betydligt snabbare än din 8 år gamla burk så det spelar ingen roll vilken du väljer om du bara ska ha en snabbare än den gamla burken.

Måste det vara en stationär dator?
Wacko! Just nu blir det mest surf men ska man ha den i några år så kanske man vill testa annat. Jag föredrar stationär så man kan ha skrivare anslutet!
kentr10
jag har tre Laptops hemma alla går att ansluta till samma skrivare.
En Laptop är ju flyttbar Om inte berget kommer till Muhammed.... Du vet....

Ozzy! Tycker det är bra att sitta vid ett skrivbord då har man penna paper skrivare i närheten!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem