Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Köpa dator

Köpa dator

Vad ska man tänka på vid dator köp vad är viktigt för att den blir snabb några goda råd, har ni några förslag på modeller utan skärm för runt 7000kr
Antal svar på detta inlägg: 50
Sidor: «1 2 3 4 5


Apropå det här med att köpa dator är inte lätt. och efter alla de här råden blir man ännu mer konfunderad. Det finns mängder av modeller och prisklasser. Min filosofi är att inte fråga vare sig användare eller s.k experter utan gå på egen känsla trots att jag är helt, helt novis på datorer. Det spelar ingen roll vem man frågar expert eller inte så är det samma standardfrågor man får. Allt taget ur "instruktionsboken" För mig så är utseendet väldigt viktigt sen "skiter" jag i innehållet. Köper hellre en litet dyrare med lite "krut i" än alltför billig då man inte vet vad man vill göra med den i framtiden.

Jag har idag en Fujitsu Siemens Scaleo 800 ca5-6 år gammal som fungerat helt perfekt och gör fortfarande. Inga problem liknande de som beskrivits här i olika inlägg. Lägger aldrig av, inga fabriksinställningar eller andra problem. Det enda jag gjort är systemåterställning nån gång då och då under årens lopp och att IE är väldigt segt ibland men då finns Google som alltid är på alerten. Det är sällan eller aldrig man hör nån föreslå FujItsu-Siemens men för mig är det nog den som gäller även i fortsättningen. Lämnar aldrig några råd men ha FUJITSU I MINNET. Det är mitt råd.
Bosse
bocarlsson , Fujitsu med sitt viloläge är ju de som drar minst ström i det läget.

men visst går de sönder
det finns inte ett märke som inte kan rasa
är din 5-6 år , borde du tex se över dina fläcktar även den i nätdelen.
om den har en sådan där
Oj,Oj!! Vilka problem att köpa sig en dator!!!
Annons
Jag lämnar heller aldrig några råd.
Brukar bara tala om mina erfarenheter,oavsett vad du köper,fungerar vissa märken bättre än andra

Det enda råd jag ger,är att inte köpa den billigast varan,ofta brukar det köpet bli dyrare. (Jag köpte en billig dator av ett känt märke,den höll 2.5 månad,sen var den kaputt

Men Fujitsu har jag för mig är ett bra märke

Visst, alla datorer kan gå sönder. Det gäller ju all teknik. Man bör säkert se över dom då och då, fläktar o.s.v. precis som du säger Göcke men hittils har jag inte funnit nån anledning och har vissa tankar på att skaffa en ny så småningom. åldern tar ju ut sin rätt även på datorer antar jag men att gå in i en dataaffär drar jag mig för, då det är bara ett stort virr-varr. Försöker skaffa mig den information man behöver via internet men även det är inte lätt.

Jag skall väl i ärlighetens namn säga att skärmen la av ganska snart. Fägerna försvann delvis och den var mer eller mindre svart-vit. Efter råd av Göcke (byt skärm) så tog jag fram min gamla skärm Packard Bell från år 2000 (tror jag) och den fungerar perfekt. Sen kan man ha åsikter om den strömförbrukning, strålning m.m. men väntar bara på att nåt ska hända så jag får anledning att byta. Är emot det här "vansinnet" som pågår vad gäller all teknik senaste datorn, senaste mobilen senaste TV:n trots att de gamla fungerar perfekt. Visst nya tekniken är kanske miljövänligare och bättre men frågan är hur det är med återvinningen. Allt har sina för- och nackdelar.
Bosse

Visst, alla datorer kan gå sönder. Det gäller ju all teknik. Man bör säkert se över dom då och då, fläktar o.s.v. precis som du säger Göcke men hittils har jag inte funnit nån anledning och har vissa tankar på att skaffa en ny så småningom. åldern tar ju ut sin rätt även på datorer antar jag men att gå in i en dataaffär drar jag mig för, då det är bara ett stort virr-varr. Försöker skaffa mig den information man behöver via internet men även det är inte lätt.

Jag skall väl i ärlighetens namn säga att skärmen la av ganska snart. Fägerna försvann delvis och den var mer eller mindre svart-vit. Efter råd av Göcke (byt skärm) så tog jag fram min gamla skärm Packard Bell från år 2000 (tror jag) och den fungerar perfekt. Sen kan man ha åsikter om den strömförbrukning, strålning m.m. men väntar bara på att nåt ska hända så jag får anledning att byta. ( Den kanske blir antik så småningom och värd en förmögenhet) Nä skämt åsido. Är emot det här "vansinnet" som pågår vad gäller all teknik senaste datorn, senaste mobilen senaste TV:n trots att de gamla fungerar perfekt. Visst nya tekniken är kanske både miljövänligare och bättre men frågan är hur det är med återvinningen. Allt har sina för- och nackdelar.

Bosse



Förresten glömde en sak. Funderar på att göra en s.k. hälsokontroll som service-ställen erbjuder. Är det nån som har nån erfarenhet av det. Då bör dom väl gå igenom datorn. Vad det kostar och om det är värt priset vet jag inte. Nån som vet.?

bocarlsson

Spara dom pengarna till den nya datorn du kommer att behöva köpa inom en snar framtid, d.v.s det är bortkastade hundralappar på en så gammal dator. Vad gäller hälsokontrollen alltså.................................
OK. Trodde att s.k. hälsokontroll var till för gamla datorer som man vill få "sprätt" på men du har säkert rätt Emans. Ska iallafall, tror jag, kolla nåt serviceställe och se vad det innebär och vad det kostar. Kan ju alltid va kul att veta. Tack iallafall.

Ps Sen ber jag om ursäkt för dubbelinlägget tidigare. Tryckte på godkänn och posta istället för tillbaka och trodde att jag kunde stoppa det med ett snabbt tryck på tillbaka igen men se det gick inte.
sånt händer bocarlsson
dubbelpostningen alltså

men jag såg dem inte som lika , därför så får de vara kvar denna gången

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem