Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Extern disk

Extern disk

Hej Jag följde Göckes råd och knallade iväg till en kompis, men trots bra råd från Göcke inte någon framgång.Den är ju lösenordskyddad det är väl det som ställer till det, om någon har en vettig så är jag tacksam för det. För övrigt tycker jag Emans borde läsa reglerna för forumet. Märklig dialekt det där kanske någon form av stallhumor.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

jmw , fattar jag det rätt att du nu kan se disken som en enhet , men som en USB disk, på din kompis dator
Om du stoppar i den som en "slave" i en annan dator så är den inte lösenordsskyddad, det är ju beskrivning på disken hur bygeln ska sitta när den är slave.........om det är 1 st hårddisk i den befintliga datorn så måste den vara byglad som "master" när du sätter i din disk annars blir det tokigt.
Emans : jmw har köpt en usb låda för hårddisken.
och han såg inte disken i en nyinköpt gammal dator , med tvivelaktig uppdateringar på.
tipset var då två
att testa den som slave i den datorn som han införskaffade sig
eller att springa över med disken i den nyinköpta lådan till en kompis.

där står vi nu.
hur blev resultatet

vi vet inte heller om den är formaterad som ntfs eller Fat
Annons
Ok, troligen är det väl Fat32 eftersom det verkar vara en ganska gammal dator, kanske kommer jmw ihåg om han lagrat nån större fil än 4GB på disken.....
Här börjar tråden om Extern Disk.

Jag måste se varför "Emans" fick sig en biljett.
För övrigt har jag inget att tillföra till tråden. Jag fattar
nämnligen ingenting.

www.internetstart.se/forum/las.asp?id=110037
prova att ladda ned ex Ubuntu och bränn på en cd. Kör sedan Ubuntu från cd skivan och koppla in din externa disk, så kanske det funkar.
Jag råkade ut för ett snarlik problem för några år sedan då jag bytte C disken och då hittade datorn inte den gamla disken, vare sig som slave eller usb. Jag körde då ubuntu och då funkade det och jag kunde kopiera alla mina filer och därefter var jag tvungen att göra en nyaktivering av den gamla hårddisken för att windows skulle hitta den.
Hej igen. Är så tillbaka efter en stunds jobb på annat håll.Läget är så att jag satt in min gamla c-disk i en usb låda. Jag kan se disken delad i 2 partioner och jag kan öppna de mappar som inte hör mig till , min dotters musik och filmer hon hade inte lösenordsskydd, men jag kan inte komma in i min del. Bygling ja det har prövats både master och slave i lådan men i datorn får endast en plats. Båda är formterade i ntfs. Uppdateringen av nygamlingen är gjord av ett proffs så den litar jag på det är XPpro "liten men go som han sa om datorn".
vet inte om detta kan hjälpa dig

[http://support.microsoft.com/kb/308421] ..
Gör så här: Högerklicka på ikonen den här datorn/Hantera/Diskhantering
Ser Du någon extern disk nu? Om inte byt enhetsbokstav till någon du inte använt tex XYZ. Det kan föreligga en diskkonflikt som orsak.
Det framgår ju inte vad du har för extern HD. Lacie tex har ofta lösenord default:
admin/admin

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem