Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Extern disk

Extern disk

Hej Jag följde Göckes råd och knallade iväg till en kompis, men trots bra råd från Göcke inte någon framgång.Den är ju lösenordskyddad det är väl det som ställer till det, om någon har en vettig så är jag tacksam för det. För övrigt tycker jag Emans borde läsa reglerna för forumet. Märklig dialekt det där kanske någon form av stallhumor.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ja forumvänner det var många goda råd men jag tror jag har låst mig ute. Jag måste ju komma åt inloggningen.Möjligen kan man beskriva det så,jag har nyckeln (lösenordet) men jag hittar inte låset. Man lär sig ju något av detta nämligen att använda brännaren. Tack för råden och ert engagemang.
är det krypterat med nåt särskilt program eller är det med windows?

För är det med ett särskilt program så måste du installera det programmet för att kunna "låsa upp" dina filer.
här ser man ju våndan av att lösenordskydda utan att ha backuper

så mycket arbete , ger du upp ??
vad var felet på den gamla datorn??
får du igång den bör du ju kunna starta den datorn från din disk??
Annons
Det är väl ofta Linux OS som ligger i ext HD. Hittar du någon diskikon. Kommer det upp en loginruta försök med admin/ditt PWD
Det blev en svidande läxa det här. Några års bilder på familj, husbyggnation ,renovering av gamla byggnaden, medlemmar i familjen som numera endast finns i minnet.Lita på att det finns i datorn visst gjör det så men att få se det nejdå det är tvärnit. Nå jag skall spara disken och titta ilsket på den ibland.Ha det bra och var flitiga med backup.
jwm , jag är fortfarande frågande , vad var det som gav upp i din gamla dator

Jag har varit med om liknades saker att man inte kommer åt Documents and Settings om man kör den externt eller som slav...

Man kan i sådana fall ta ut/koppla bort den C-disk i den nya datorn och koppla in den gamla C-disken och starta om datorn. Är det XP så söker den visserligen först för de nya drivrutinerna, till den nya moderkortet och uppdaterar så mycket den kan men man kan hoppa över dem den inte kan uppdatera eftersom det bara är bilderna/dokument man vill komma åt på den gamla disken.

Eftersom du kommer åt visa mappar/partition på den gamla disken externt så kan man då flytta över de saker man vill ta vara på till mappar/partition som man sen kommer åt externt... Så har jag gjort i flera fall och det blir positivt resultat förutsatt att inte den gamla disken är skadad på just det ställe där sakerna ligger på.

/Deda
DedaPera , en fullt möjlig väg för att fortfarande ha rätta rättigheterna på användarna
kan det här vara något?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;308421
Göcke jag kan garantera att min lösning funkar eftersom jag har gjort det flera ggr.

Jag har bl.a bytt moderkort i min egen dator och använt den gamla HDen utan att installera om OP det ända jag behövde göra är bara att uppdatera visa drivrutiner till det nya moderkortet och till ett "löst" moderkort medföljer ju skiva med alla drivrutiner så allt blev perfekt och gick snabbt, c.a 10 min...

Deda

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem