Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Julmaten

Julmaten

Vilka viner rekommenderar Ni till julmaten? För min del tycker jag att det ungerska vinet Tokai passar bra till lutfisken. Till julskinkan ska det förstås vara rödvin. men vilken sort? Spansk eller någon sydamerikansk vin?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

RolleBe!

Dom som förstår det här med viner,förslår följande:

"julöl är helt överlägset bäst. beaujolais viner funkar om man gärna vill ha vin till."

Personligen föredrager jag julmust, samt 3 snapsar med Skånsk Aqvavit.
Därefter bryr man sig inte om vilket vin som serveras.
Jag älskar vin både rött och vitt, men till julbordet,
nej tack !
Vi startar med ett glas glögg, sedan en eller två
snapsar och Mariestads julebrygd, till sillen.
Sedan Mariestads julebrygd rakt igenom, fram till
Ris ala maltan där vill jag ha´ett glas portvin,och till kaffet
ett glas Drambuie !


Jag bryr mig inte om om det är röd eller vitt-vin till maten eftersom jag är färgblind.hahaha
Annons
Men om du är färgblind, så borde du väl kunna se skillnad på vita vätskor samt röda vätskor? :P

Det där med färgblindhet kan ju missupfattas, om man får det senare i livet.. Farsan hade någon som han känner som jobbade inom Televerket som det hette då..
Det började bli struligt för honom när han helt plötsligt hade svårt att se skillnad på rött och grönt, han blev misstänkt för sabbotage innan dom kom fram till att det var synfel, när han kopplade teleledningarna helt galet :P

Måste ju bli en annorlunda känsla om man föds med ett sådant synfel! En röd julgran med gröna kulor :P
Ska man dricka något till julmaten så är det väl must, annars får det vara. Har sett för mycket under alla år där människor druckit sprit och barnen farit illa. Det är väl deras högtid som man brukar säga.
Italienskt vin, Mauro t ex. Ett vin från Apulien gjort på druvan Robusto. Ganska smakrikt och alkoholstarkt (14%).


Edit: Kom på att det kanske är i kraftigaste laget för skinka, men man kan ju alltid testa
Hur kan man tycka om vin?
En flaska vin är för mej en flaska halsbränna.
Det kvittar om det är nytt eller gammalt sött eller torrt.
Man blir fullständigt förvriden i ansiktet av syrlig-surheten, det drar hårt i gäckslarna...
Man kan se människor på ett förnöjsamt sätt rulla runt vinet i munnen och avgöra vilken årsmodell och mogenhet blasket har??
Näe, vin passar inte mej...
Till skinksmörgåsen tycker iallafal jag att julöl passar bra.

Stockmos julmust från Stenhamra passar också bra till julmaten, men den innehåller för mycket sötningsmedel. Är allergisk mot julglögg. tål inte vissa kryddor i glöggen.
Gammeldags svagdricka tycker jag passar bäst!
Instämmer, men var får man tag på gammaldags svagdricka ? Bryggerierna ändrar på recepten, lägger till alkoholprocenter och annat modernt skit. Det smakar inte som förr på den gamla goda tiden.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem