Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Barnets bästa

Barnets bästa

Det sägs att man alltid i tvister skall se till barnets bästa, men nu tvivlar jag på att detta stämmer.

Mitt barnbarn R 10 år upplever nu en mycket svår tid. Hans pappa är anmäld från 2 olika håll för barnmisshandel, och en utredning pågår samtidigt som en vårdnadstvist.

Hans pappa är besatt av hockey och kräver av pojken att han skall ha samma intresse, var för ett år sedan aktiv i två olika lag, med träningar 4-5 gånger i veckan och match varje helg, numera spelar han bara i ett lag efter mammans ingripande.

I måndags kom han hem storgråtande för att han inte vill spela längre, och det hade han sagt till pappa, som fick ett vredesutbrott.

Föräldrarna har t.v veckovis umgänge med sonen, och igår skulle han till sin pappa, han ville inte till honom och tog kontakt med skolsköterskan och berättade för henne att han var rädd att pappa skulle slå honom.

Detta meddelades pojken far som hotade med att om han inte kom skulle han hämtas av polis, och han skulle anmäla mamman för undanhållande av barn.

Jag tog kontakt med polisen och frågade hur de såg på något sådant här, och fick svaret att han troligen skulle vinna ett sådant mål om det gick till åtal, detta trots pojkens ovilja och rädsla.

Hur fungerar egentligen det svenska rättssystemet, en mor har alltså inte rädd att skydda sitt barn om hon anser att han är utsatt för fara, horribelt i mitt tycke.
Antal svar på detta inlägg: 5
"Detta meddelades pojkens far..."
Vem meddelade? Mamman hoppas jag?
Så länge de har delad vårdnad är det nog inte möjligt att hindra den ena föräldern.

Det bästa är att anmäla till socialtjänsten och låta dem göra utredningarna...
En privatperson kan göra anmälan anonymt och soc är alltid skyldiga att kolla upp anmälningarna som kommer in.
Ja, visst var det mamman. Hon tog också kontakt med socialen som håller på med 2 utredningar, det enda svar hon fick var att hon måste ta sitt föräldra ansvar och själv avgöra, inte ens advokaten kunde ge ett solklart besked, men han var i alla fall på rätt spår.
Jag har själv varit i en liknande situation och det slutade med att jag fick egen vårdnad om min son.
Det jag undrar över är;vem meddelade hans pappa vad han har sagt hos skolsköterskan?
Vad gjorde skolsköterskan?
Eftersom dom har anmälningsplikt så skall hon göra en anmälan till sos!
Annons
Bra att ärendet ligger hos socialtjänsten.
Hoppas allt löser sig till det bästa för pojken!
loket, Det går tydligen till så att skolsköterskan har tystnadsplikt när ett barn berättar något, men hon kan också fråga barnet om hon får berätta för mamma eller pappa vad han sagt, det ville han och sedan skrev mamma till pappa om vad som sagts.

Skolan är väl insatt i fallet, eftersom de lämnat in 2 anmälningar tidigare mot pappan.


Det tragiska är att mamma får inte ringa till hans pappa, det har hon inte fått under 2 år, hon har skaffat en mobil till grabben, men den lägger han beslag på när det är hans veckor, och pojken får då inte ringa hem till sin mamma, han får aldrig använda den fasta telefonen.

Tack andreas,

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem