Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Sjukförsäkring

Sjukförsäkring

Finns det någon därute som kan ge mig en någorlunda uppdaterad siffra om hur många % av de utförsäkrade, som efter prövningen mot arbetsmarknaden, återvänder till sjukförsäkringen.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

binarva!

"65 procent av de utförsäkrade återvänder till sjukförsäkringen enligt senast tillgängliga uppgifter, medan tidigare siffror indikerade att ca 50 procent återvänder. "

Av 100 utförsäkrade får 35 ett jobb. Inte så illa.
leiake!
Var har du fått dom siffrorna ifrån?
Enligt den statistik jag har läst så har 3% fått jobb!
loket, det stämmer. Knappt 3% har fått jobb.
Vet inte om det systemet är kvar nu, men i Holland hade de en sk "medborgarlön". Den fanns att "välja" om man var arbetslös och inte kunde få jobb. Givetsvis var den väldigt lågt lagd, man klarade precis vardagen med den. Men det blev inte alls dyrare för staten. Man kunde lägga ner en rad olika bidrag och myndigheter och därigenom spara in tillräckliga belopp.
Annons
http://lotidningen.se/2011/04/27/utforsakrade-atervander-till-sjukforsakringen/
leiake!
Det står i artikeln att ca 65% har gått tillbaka i sjukförsäkring och 3% har fått jobb! Då återstår det 32% och var har dom tagit vägen?
Jo dom har blivit förnedrade att söka försörjningsstöd vilket ju belastar kommunerna och syns inte i statskassan.
loket55!

Du har nog rätt. Hoppas inga människor blir sjuka i framtiden. Det vore ju det
bästa för statskassan.

Men det är ju en utopi. Man måste nog räkna med att en viss % blir
krassliga i verksam ålder.
Sista augusti blir jag utförsäkrad, har inte ens lyckats få en praktik för jag inte är frisk nog. Så då blir det SOS att leva på, känns mindre kul, man blir inte friskare lr gladare av att behöva gå där. Sen kräver nog dom oxå att man står till arbetsmarknadens förfogande, å det gör jag gärna för jag vill inget heller än att jobba. Men är ju svårt att lyckas få ett när inte ens friska får anställning.
Cruz!

Vågar du avslöja vilken sjukdom du lider av.
Då blir det lättare för oss "friska" att fatta grejen.

Du kan ju skriva inlägg på detta Forum. Då kan du nog klara ett jobb.

Så tycker jag. Men..........
Hm, skrev ju att jag inget hellre vill än att jobba! Men är svårt att få något när man inte är helt frisk. Har kompisar som är friska och har varit arbetslösa i flera år.

Så jag är inte ute efter att "gå hemma" på sjukbidrag, utan önskar att det fanns jobb till oss som inte är helt 100% i kropp o själ. Man blir varken glad lr rik på att gå hemma på sjukbidrag så det är inte många som vill det igentligen, fast många kan tro det.

Om vilken sjukdom jag har. Vet inte om jag vill sitta här o skriva om det, det är ju mer privat tycker jag.

Du menar om man kan skriva ett inlägg på ett forum, kan man klara av att jobba. Då är det inte många som är för sjuka för att jobba.

Jag klarar av att jobba i viss mån, men det finna väldigt få sånna jobb, svårt att få någon som vill anställa en icke helt 100%.
Cruz!

Jag vet att det är svårt att få jobb. Är du därtill sjuk så måste det ju vara
helt hopplöst.

Det räcker ju att en kvinna är gravid, så blir det svårt.

I ditt fall tänkte jag att någon form av skrivbordsarbete kunde vara lämpligt
eftersom ditt inlägg är välforumelerat och stilistiskt riktigt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem