Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bärplockning

Bärplockning

nu är väl ändå måttet rågat, varför ska vi ta hit folk från asien och plocka bär med en garanterad lön på 21000 kr och utan att betala skatt här i sverige, när vi har över 100000 arbetslösa i detta land , kan inte dom få chansen att plock dessa bär. Istället för att sitta på rumpan noch uppböra A-kassa för ordet
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Måste erkänna att jag reagerade likadant när jag såg det på TV nyheterna. Min dotter kan inte få en heltidstjänst och får ut c:a 13000 efter skatt, men man vågar inte säga något högt av kända skäl!!!
Därför att vi svenskar är för lata, vem vill springa i Norrlands skogar 10 12 timmar/dag för 20000 mån, det är väl upp till var och en och gå ut i skogen o plocka bär, om inte de arbetslösa i sverige gör det så får de väl skylla sig själva. Menar ni att staten ska tvinga dom att göra som asiaterna?
varför inte ge svenskar chansen att tjäna 21000 skattefritt skulle gärna plocka bär för den lönen, och resan till jobbet är inte så lång heller
Annons
varför kan man inte kräva nån motprestation av den som uppbär A-kassa eller socialbidrag, ingen som dör av lite friskluft och med den lönen är man ju högavlönad enligt mitt sätt att se på saken .
jag sliter 10 timmar om dagen som taxichaufför och skulle vara glad om jag hade den lönen.
tack för ordet
nä nu har ni tappat greppet
här frodas minsan schabloner

för det första hur vet ni att arbetslösa är lata??
sicket skitsnack

för det andra så hade de asiatiska plockarna rena slavlönerna innan någon sa ifrån, det kan ni inte säga emot.

så vart vill ni komma , vill ni odla myter så dra dem på tidningsforumen.
men här borde ni hålla er till mer riktiga uppgifter.

som tillexempel att taxilönerna förändrades när taxirörelsen avreglerades 1990 och att fler blev egna företagare, samt att mindre antal är kolektivanslutna eller rent av inga.
Det finns alltså en naturlig förklaring till ditt dilema slasan.
så frågan är ? är du egen eller är du anställd.

och du north din dotter får ut 13000 efter skatt säger du
en arbetslös får ut betydligt mindre om han eller hon inte har haft ett högavlönat jobb och har kunnat avsätta för extraskydd under tiden han/hon har haft arbete.
så ni kan slänga era argument i väggen

en sjuksköterska som har jobbat 40år av sitt liv innom yrket , aldrig varit sjuk och sedan skall söka jobb efter nedläggningar , får i bästa fall ta timvikariat på obekväma tider för en lön som i bästa fall kan ge det din dotter får. om hon får jobba tillräkligt mycket

är man egen företagare så räknar man inte timmar, då lever man med det.
på gott eller ont.
Att det är asiater som kommer hit för och plocka beror ju på att marknaden för blåbär är jättestor i Asien. Fabriker där som tillverkar hälsopiller av blåbär. Dessa fabriker anlitar sedan bemanningsföretag som anställer människor som ska åka till Sverige för och plocka. Bemanningsföretaget har sedan kontakt med lokala företag i Sverige som ska se till att allt funkar för plockarna här.

Tycker nog att det är dax att vi i Sverige startar egna fabriker och gör pillren här. Här har Ekströms missat nåt.
pedhan , där håller jag med dej. har alltid undrat över varför vi inte kan plocka både jordgubbar och andra bär själva här i Sverige,
det kan knappast bero på lathet. snarare på att lönen för mödan har varit för dålig.
Ha Ha!

Ja jag säger då det!!!

Får jag 20000 kr i mån,så skulle jag kunna tänka mig att dra till skogs som pensionär jag är. (Taxfri)
men för att förtydliga detta igen
man kan tjäna 18199 under ett helt år utan att betala skatt 2011
och ersättningen för en bärplockare var inte 21000 i månade förut om åren.
för då snodde bemanningsföretagen pengar för både det ena eller andra.
så då haltar hela skiten
men vill ni ta reda på vad ni skulle få ut av lönen om ni nu mot förmodan skulle kröka rygg i 8-14 timmar så kan ni testa här

http://goo.gl/8KSvS

men får inte ungdomar bra avlönade sommarjobb i Sverige,
skall de söka dem i Norge
bara för att de skall få känna på att vara gästarbetare.
Alla är välkomna som bärplockare, det gäller asiater såväl som "äkta" svenskar och alla EU-medborgare mfl. Problemet är att ytterst få svenskar klarar av att yrkesmässigt plocka bär. I bärskogen gäller ingen 8-timmars dag. Att gå dubbelvikt i skogen under brännande sol med mygg, knott, bromsar och flugor surrande runt öronen är ingen sinekur. Det är en sak att lova ut en lön men det är en annan sak att betala den också. Den utlovade lönen är dom väl värda. Alla skall veta att det är inte fråga om en behaglig air-condition-tillvaro vare sig i taxibil eller kontor.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem