Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bärplockning

Bärplockning

nu är väl ändå måttet rågat, varför ska vi ta hit folk från asien och plocka bär med en garanterad lön på 21000 kr och utan att betala skatt här i sverige, när vi har över 100000 arbetslösa i detta land , kan inte dom få chansen att plock dessa bär. Istället för att sitta på rumpan noch uppböra A-kassa för ordet
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: «1 2

hej Göcke jag är anstäld , och du har rätt att inte så många är kollektivanslutna, men för den skull ska man väl kunna ha en lön som dom flesta andra , med ob tillägg övertidm.m.
vär lön är 37% på inkört oavsett om man jobbar dag natt eller storhejger som jul nyår m.m.
vilken annan går ut och jobbar en nyårsafton för samma lön som en vanlig måndag,, men har man tur kör man väl in lite mera en nyårsafton än en vanlig måndag .
men nu ska jag inte beklaga mej har ju frivilligt vallt detta trivsamma yrke.

jag vet inte vad ni där ut har trott att vi har för lön, men detta är den krassa verkilgheten för oss.
ni kan själv räkna, kör in i snitt 2500 per dag/10timmar 5dagar i veckan
slasan , det är inte hur mycket du tjänar som är problemet, utan att ni blev svagare när det privatiserades.
och att ni har överetablering, något annat kan det inte vara, eftersom ni inte kan köra in mera.

det är som med bärplockarna, de utnyttjades och när de nu fått stöd så gnäller vi.

detta är synonymt för sverige idag.
och jag blir bara f..b för jag hör detta varena dag
och det borde du göra som taxischauför också.

din månadsinkörning är 50.000 enligt dina siffror
och en lön på 18.000

som jag skrev tidigare , en person som jobbat hela sitt liv och blivit permiterad innom vården och sen försöker hanka sig fram på timmar, kan i besta fall hamna på din lön och då offtast jobba bara på obekväma tider som kvällar/nätter/helger, detta fick vi via privatiseringen av de lukrativa delarna innom vården.
där lägsta lönen = lägsta nivån på kolektivavtalet om jag inte mins fel så är det 16.000

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem