Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Teknikutveckling

Teknikutveckling

Lätt att raljera om gamla gubbar, min pappa var född 1924, han var tekniskt intresserad och väldigt duktig i matte i tidigare år men med dom senare årens teknikutveckling hade han inte en chans att hänga med.

Hans gräns gick vid 80-talets VHS-apparater som han fortfarande sent i livet klarade av att spela in program med.

Dator skaffade han aldrig men däremot mobiltelefon som han ofta hade problem med att ringa på.

All heder åt seggre95 och alla andra gummor och gubbar, leiake inkluderad, som fortfarande har intresse och intellekt kvar.

Jag är snart där själv.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

God morgon.
Teknik i all ära men om det nu får för sig att krångla så måste man ibland ha ingenjörutbildning eller nåt liknande. Till exempel en siffra eller bokstav fel i sin mailklient så sitter man med skägget i brevlådan.

Jag är inte så gammal och har varit med ett tag men tycker det går för fort med utvecklingen. Allt ska kopplas samman och vara i ett nätverk så man inte missar nåt.

Kostar det verkligen 40 Kr att betala en räkning på posten? Hutlöst i så fall. Det var längesedan man gjorde det därav frågan.
loket55!

Övertala din gamlingar att använda autogiro. Det fungerar gratis.

Det är lite lurigt på ett sätt. Om olyckan är framme så kan man bli liggande
länge om det finns mycket pengar på kontot.

Läste om en man som hade legat minst ett år. Grannarna tyckte det luktade
i uppgången, men reagerade inte.
leiake!
Jag har försökt med alla medel! Dom flesta hävdar att dom vill kvitto när dom har betalt. Det är det ända dom litar på. Men det kostar 40:-. per räkning...
Annons
Visst ät tekniken underbar, men lite negativt har den också fört med sig.

Visst är det fantastiskt att kunna sitta hemma och betala sina räkningar gratis, håller fullständigt med någon som skrev att det borde vara gratis även på posten eller banken.

Visst är det fantastiskt att kunna sitta hemma och söka på internet istället för att gå ut och köpa en tidning eller ta sig till biblioteket.

Helt fantastiskt att kunna sitta hemma och titta på en film och en massa sport, men förr var ett biobesök en social händelse, man såg andra människor och kände en viss gemenskap.

Det negativa tycker jag är att många gamla människor blivit isolerade av att äga en dator, de har förlorat många gamla bekanta som de brukade se på posten eller banken, de kommer aldrig mera in till stan och får se hur deras hemort förändras.

Jag tror att många äldre genom sina datorer blivit väldigt ensamma, har de inga anhöriga så har deras liv blivit oerhört tråkiga, såvida de inte har ett intresse, som får dem att komma ut och träffa andra människor.
Så isolerade behöver inte de äldre känna sig. många äldre har genom pensionärsklubbar runt om i landet förkovrat sig e-post och betalhantering via hemsideadressen/huvudklubben nedan.

http://www.seniornet.se/

MVH
Hallåå alla, intressant diskussion om åldringar och datorvärlden.
Jag har till dags dato fungerat som datorlärare/handledare i fem år för MPF-datorskolan (Mariehamns pensionärsförening r.f på Åland) Varje kurs (10 elever) består av en 30 timmars termin med 3 tim/vecka. Totalt har jag haft ett hundratal elever i åldersgruppen 65-85 år. Kursinriktning för nybörjare:
Datorns funktioner, mushantering, tangentbord E-post, bankbetalningar, ordbehandling, digitalkameran, foto/bildbehandling samt internetsurfning.
Nu till det väsentliga: Äldre både kan och vill lära sig om datorer. Det är bara omgivningen som är skeptiska. Sant är, att de äldre inte vågar ta steget p gr av att många av de yngre tycker det är meningslöst att gamla gummor å gubbar ens försöker sej på datorer! Hjärnan hos en äldre person fungerar inte lika effektivt som en yngre. Därför måste inlärningen ske efter dessa kriterier.
Jag vet att det går. Jag är själv snart 72 år. Vill en äldre person lära sej lite om datorer, så förutsätter det att sedan fortsätta kontinueligt för att hålla hjärnan i "datorskick", för annars är risken stor att det inlärda försvinner i rask takt.

Vad kvitton på inbetalning till bank gäller; Vid betalning över internet går det bra att skriva ut ett bankkvitto där det framkommer samtliga uppgifter om tranaktionen, t.o m bankens arkiveringskod! detta kvitto kostar ju bara en klick bläck och ett papper.
Vad pensionärers ensamhet beträffar så kan även nämnas både Skype och Facebook.
Många kanske har synproblem. Det finns ju t datorn hjälpmedel även för detta.
Många av mina f.d elever har tackat mej för att jag hjälpt dem att komma ut i världen tack vare internet. Många använder nu dagligen både bloggar Twitter och kanske t.o m Internet start. I så fall ber jag att få hälsa till dem.
Och till alla andra IS-diggare.
ha det bra i sommar
/alandia
Mariehamn
alandia , så sant så, så sant så.

jag instämmer till 110%

fortsätt med ditt utmärkta arbete
och alla ni andra som drar utbildningslasset på PRO/ABF mfl ställen

och till alla som behöver hjälp
var inte rädda för att ställa frågor
utan dem kommer ingen vidare

och alla ni andra , våga svara om ni tror ni har lösningen

angående hjälpmedel, ställ frågor om dem
jag är helt säker på att vi har flera som behöver dem eller rent av använder dem
som redan finns.

ha en fortsatt bra sommar

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem