Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pension

Pension

Få jag min pension ograverad nästa är, då blir jag förvånad.
Det verkar lite "marigt" i världen. Minst sagt.

Obama är illa ute om han har sådana kompisar.
Snacka om konkurser. Man "dånar".

[www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04112.jpg] ..
Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Jag får bara högre och högre pension!! Man "Dånar"!!!! Mycket mer än man orka göra av med!! Simma lugnt leiake!!!!
Thomas2!

Har du läst om ansökan om konkursskydd.

Det här är stora grejer. Börsen ner 3 %.

http://tinyurl.com/68re5w3
Ni två har säkert en mycket högre pension än jag och jag vill inte veta hur mycket, men hur hög pension anser ni att man skall ha netto om man är ensamboende och bor i hyreslägenhet, hoppas fler har synpunkter på detta
Annons
Ja man bör väl ha en 10-12000, annars har man inte mycket över att leva för,då hyrorna i dag är skyhöga!!
En 2:a kostar väl minst 4500 kr. sen kommer el, försäkringar tv, telefon, och icke att förglömma transporter eller en bil. Man kanske behöver äta ibland och inhandla något drickbart någon lördag. Kläder m.m. och allt kostar. Då verkar 10 000 kr. väldigt lite.
10000 är väldigt lite!!! Men det är många pensionärer som inte ha mer,och en del knappt det!

Men har man jobbat sen 15-års ålder bör man kunnat spara en bra slant!
Jag har strax under 13 000 och klarar mig något så när. En hyra på 5600 plus alla hushållsutgifter, så kan jag garantera det inte blir mycket över.

Några besparingar har jag inte, la allt på familjen när det begav sig, och har

hjälpt mina barn så gott jag kunnat, tyckte det var roligare att hjälpa dem så länge jag levde.

Fick göra mig av med bilen när jag slutade jobba 67 år gammal, hade inte funnits en chans att klara av de kostnaderna på min pension. Inga restaurangbesök, ingen teater inga resor mer, men jag klagar inte för jag är oförskämt frisk och njuter av att passa barnbarnen flera gånger i veckan, det är värt mer än allt annat!
Jag har flera ensamstående väninnor som har under 10 000 i pension. Det går men det är knepigt. Men visst kan vi träffas nån gång i halvåret på en Pub och ta en öl och nåt att äta till.
Själv ligger mitt netto på straxt under 11 000.

Om man har en så låg pension som under 10 000 så betyder väl det att man har haft en låg lön eller andra orsaker till att pensionen är så låg. Då tror jag inte att man har kunnat spara undan så många kronor under arbetslivet. Varje krona har säkert gått åt.
Så är det Joanna, och en annan sak är att man är ensamstående så blir allt så mycket dyrare, bara hyran äter upp nästan halva min disponibla inkomst.

Någon tycker kanske att gubben kan väl skaffa en billigare lägenhet, och visst skulle jag kunna flytta till en etta, men någon form av värdighet vill man ha efter att jobbat mer än 50 år, bilen har jag givit upp men bo ordentligt tycker jag man skall få unna sig!!

Till Joanna
Man kan ju skaffa sig en partner (kvinna för min del) för att dryga ut ekonomin...

Det är bara så att jag inte har fått "tummen ur", eller att jag har varit ensam alltför länge, man har blivit för mycket egoist.

Jag vet inte vad för slag av snacksaligt parti man ska rösta på, Sverige går ju dåligt nu för tiden, åtminstone för oss pensionärer...

Jag trodde i min enfald att man kunde leva ett drägligt pensionärsliv efter dryga 50-års arbetsliv.

Därför har jag bla. avsagt mej medlemskapet i PRO, handlar om möjligt extraprisvaror, man får så att säga vända på kronorna!

Vi är förbrukade och en stor belastning för Sverige, det är bara politikerna som har möjligheten att vara nöjda...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem