Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hur ska man se på det här?

Hur ska man se på det här?

Så har det hänt igen-en kvinna som har blivit misshandlad av sin man har till slut tagit livet av honom-men hur ska man egentligen handskas med sånt här?

Är det överlagt mord eller dråp eller kanske självförsvar?

Jag undrar lite över reaktionerna om det hade varit det omvända som inträffade..
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

http://www.expressen.se/index.jsp?a=282290

Ojsan - länken glömde jag ju skicka med
Svårt nane. om kvinnan dödar en person så är det ju vid det tillfället som avgör vilket straff som hon får. inte att hon har blivit misshandlad tidigare.
Förstår resonemanget. Blir man kontinuerligt misshandlad av sin man, klart måste man göra nåt. Och visst borde det klassas som självförsvar.
Men skulle inte polisen ha varit inkopplad först? Om det är fallet och det kanske inte gav nåt, tiden gick och det blev värre, inget hjälpte. Är det inte självförsvar då?
Annons
Vadå, hon dödade ju honom inte i självförsvar, utan snarare för att hämnas all skit han har gjort mot henne.

Åtala henne för mord, och i andra hand dråp.
Det intressanta här är ju att han också blivit misshandlad-men av vem framgår inte i texten.
Dessutom så ansökte han om skilsmässa kort före mordet-kan det ha betydelse?

Jag tycker inte att det finns fog för ett så grovt brott som någon sorts hämnd för att hon blivit misshandlad. Att dessutom mörda med en yxa - tänk er själva...

Sticker jag ut hakan för långt om jag tycker att hon borde slagit tillbaka första gången han slog-istället för att ruva på hämnd i flera år?

hon borde lämnat honom vid första slaget.
Som ett lästal i matten när man gick i småskolan.

Hur många gånger måste Anders slå Lisa i magen innan Lisa har rätt att slå ihjäl Anders med en yxa?

Hallå ..

Att beröva en annan människa livet är och måsta vara straffbart i ett civilicerat sammhälle.
Om det hade varit två män som levde ihop och den ena till slut slog ihjäl den andra, hur skulle man se på saken då? Varför ändra syn bara för att det är en kvinna? Hon är väl inte född offer?

Jämlikhet inför lagen!

Ja, hon borde ha lämnat honom för länge sen. Hon borde straffas som alla andra mördare, man som kvinna spelar ingen roll.
Det är ju alltid ett problem med såna här fall..man tittar ju alltid på andra omständigheter och inte på själva brottet.

Som jag skrev från början-om det hade varit tvärtom hade samhället sett annorlunda på saken då? Eller handlar det bara om att en man faktiskt alltid är fysiskt överlägsen kvinnan-åtminstone i 99% av fallen.
Män blir faktiskt också misshandlade av kvinnor-men hur ofta diskuteras det?

Men jag tror att det handlar om samma saker som i väldtäktfall-makt och ilska från mannens sida..de flesta som misshandlar sin fru/tjej är ju oerhört fega.
Att dom sen verkar kunna lukta sig til sina offer är ju lite läskigt-så kanske är vissa ändå födda offer som Liquidchild skrev att man inte är...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem