Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hur ska man se på det här?

Hur ska man se på det här?

Så har det hänt igen-en kvinna som har blivit misshandlad av sin man har till slut tagit livet av honom-men hur ska man egentligen handskas med sånt här?

Är det överlagt mord eller dråp eller kanske självförsvar?

Jag undrar lite över reaktionerna om det hade varit det omvända som inträffade..
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Nane:

De flesta kvinnor med en yxa i näven är överlägsna mig i en fight..
Los lovos:
ja det är väl därför de flesta som mördar sin misshandlande män inte använder nävarna...en yxa ger ju respekt eller hur?
Hmmm jag tror inte att de som misshandlar kan "lukta sig till" sina offer. Jag tror jag har läst ngn artikel om detta och när man intervjuade vissa kvinnor som blev misshandlade av sina män hade många av dem sökt sig till män med vissa karaktäristiska tecken gång på gån liksom de män som misshandlar söker sig till kvinnor med viss karaktär (detta var kvinnor som blivit misshandlade i flera relationer efter varandra). Jag vete sjutton.

Jag rättfärdigare inte misshandel av ngt slag så missförstå mig inte här varken fysisk eller psykisk,män mot kvinna, tvärs om eller mellan lika kön.

Jag har en väninna som lever i det här, vad göra? Jag kan inte gå in och rumstera om i hennes liv, tala om vad hon ska göra. Jag kan tala om vad jag tycker om det och har lovat att finnas där till hands om hon beslutar sig för att göra ngt åt situationen men det beslutet måste komma ifrån henne för hur det än är så är det hon som kommer att få göra grovjobbet i sin relation med denne mannen.

Jag tycker inte att man har rätt att döda, det är ett som är säkert. Man har rätt att skydda sig och kräver våld det i den aktuella situationen tycker jag faktiskt det är ok, men i efterhand, tycker jag inte det är ok att ta hämnd med att ta livet av en annan människa.

Tycker lagstiftningen är väldigt lam tyvärr och det gäller inte bara misshandelsfall utan även vid sexuella övergrepp.
Annons
Lagstiftningen är inte alls lam, problemet är ju att din väninna inte gör nått åt sin situation!!

Kvinnor, sluta skylla ifrån er, männen i dessa förhållanden må vara avskum som slår sina kvinnor. Men kvinnorna i dessa förhållanden får skylla sig själva om de stannar kvar efter mer. De är vanligen vuxna och får ta ansvar för sina egna liv.

Och kom inte dragandes med det gamla tramset om att det är så svårt att lämna honom .. De flesta män som slår sina kvinnor mår dåligt själva och vill inget heldre än att vara bra harmoniska män som aldrig slår nån, men det är så svårt för dem.. *snyft snyft*

Var person sin egen lyckas smed..
?
Om det var mitt inlägg du svarade på så vet jag inte riktigt vilken del. Jag snyftade inte om varken det ena eller andra, skyllde inte på männen heller men klargjorde att jag anser att man har rätt att försvara sig.

När det gällde min väninna var det enbart en beskrivelse hur det kan vara när ngn i ens närhet inte mår bra i en relation men klargjorde faktiskt att min uppfattning också är att man måste reda ut sitt liv.

När det gäller lamhet när det t ex gäller övergrepp och misshandel är detta min åsikt som jag står fast vid. Tycker att man vid övergrepp av barn borde få livstids fängelse och jag menar faktiskt att de ska stanna inlåsta !

Misshandel låt dem stanna inlåsta tiden ut och lägg gärna på 10 år ! Tror nämligen inte att straffen som är idag i sverige skrämmer ngn speciellt mycket-
nene en yxa ger inte respekt den gör så folk blir rädda.

räddsla != respekt. (stor punkt)
Sofia:

Jag tvivlar på att någonting blir särskilt mycket bättre om man plötsligt tredubblar straffen ..

Jag tror att det är bättre att lägga lite mer pengar och resurser på preventivt arbete ..
Detta är upp till politikerna, men alla ni som röstar S vill uppenbarligen inte ha det så .. tack så mycket.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem