Torsdag 16 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Surströmming

Surströmming

Har aldrig känt lukten eller smaken av surströmning. Luktar den som
"härsken sill", denna norrländska delikatess?

Här en variant av "rotten fish" i Thailand, som lagras ett år.
[http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04122.jpg]
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04122.jpg

Har aldrig provat surströmming.
Smakar inte så illa som det luktar, smakar rätt mycket salt enligt min mening.
Det finns norrbottningar som öppnar burken ute och därefter försiktigt sköljer av strömmingen i kallt rinnande vatten. Då försvinner den värsta lukten. Vad smaken beträffar så är det som bengan skriver: den smakar mycket salt. Det är det enda. Jag avstår gärna från den då jag inte kan finna någon njutning av den. Men det är absolut inte pga lukten. Snarare avsaknad av smak. Jag provade surströmming första året jag var i norrbotten för drygt 10 år sedan och jag lovar - den gjorde inget djupare intryck.
Annons
Jag har inte heller känt lukten av surströmming, inte för att jag inte vill, utan helt enkelt aldrig fått den chansen..

Men vad jag har fått förklarat för mig av folk som har ätit surströmming så luktar det metangas, eller snarare äggfis?
Surströmming är bland det godaste som finns. Tunnbröd, smör, rå äggula, hackad lök, och som dricka mjölk. Jag dreglar bara vid tanken.
Glömde skriva att jag är Stockholmare som älskar denna delikatess.

Öppna burken i kallt vatten är absolut det bästa.

När jag var barn så hade vi en granne som älskade surströmming.

Snacka om att dom inte var populära.
Vad påminner smaken om då? Påminner det om sill i smaken? Man brukar få förklarat att surströmming har en salt smak. Men det tycker jag att typ matjesill också har..
Bambi - jag håller med dig. Dock ser jag att du tar rå äggula till den. Det har jag aldrig försökt men ska prova.
Jag har alltid en burk surströmming i kylen. Man vet aldrig när andan faller på. Ibland kan den också vara svår att få tag på i handeln.
Kolla http://goo.gl/4Pb3x
Klicka framförallt på bilderna i slutet på artikeln.
Ni som inte provat - gör det, gå inte och undra. Det är så enkelt. Som bambi skriver. Öppna burken under kallt vatten. Då fångas en stor del av lukten upp i vattnet och omgivningen reagerar då inte så starkt över den minimala lukten lukten som då återstår. Sedan kokt potatis/helst mandel, hackad lök, gräddfil/Creme Fraiche, tomarskivor. Ät direkt på tallriken eller gör en klämma på tunnbröd. Se på bilden i ovan artikel. Dryck till. Ja mjölk (ej lätt eller mellan) går bra till. Men för det mesta slinker ett par starköl samt snapsar ner. Sedan "mår man som en prins".
I ärlighetens namn kan man säga att viss tillvänjning kan behövas men en del faller direkt och njuter i stora mått. Jag tror att "förutfattad negativ inställning" är störas problemet dvs det sitter i personens huvud. Ungefär samma tänk som att man inte kan ta tomatketchup till pannkaka.
LYCKA TILL!
Jag glömde skriva att surströmmingen ska rensas på samma sätt som hela ansjovisar. Konsistensen på fisken är ungefär densamma. Det finns även färdigfilead surströmming att köpa (för amatörer). Den brukar smaka mindre har jag fått för mig.
Surströmming e nåt av det bästa som finns, håller med Bambi och Birger, gott som satan.
Jag jobbar på ett boende med 129 alkoholister och jag frågade några av "gubbarna" om det va nåt dom saknade och dom sa surströmming.
Så för rätt många år sen sedan så drog jag i gång det... nu har vi haft surströmmingsfest 7 år i rad för dom boende.
Lika uppskattat varje år
Vissa tom fäller en tår då dom känner lukten...det kan man kalla nostalgi.
Och jag har ju också tur att jag får vara med och äta denna delikatess, vet ju att det inte blivit av annars.

Min stut brukar bestå av:
Tunnbröd, kokt delad potatis, messmör, gullök och massor av strömming...mumma, tom så att det vattnas i munnen så här i juletid ;)

(Birger: den färdigfileade smakar som du fått för dig, mycket mycket blaskigare)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem