Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Köpa appar genom Google wallet

Köpa appar genom Google wallet

Hej på er!

Nu ska vi se om experterna på IS kan hjälpa mig med en sak.

Jag har en Samsung Galaxy S och jag har installerat en del appar i denna däribland en väderwidget som jag är väldigt nöjd med. För att få ut mer av denna så vill jag köpa fullversionen.

Så långt inga konstigheter men när jag öppnar widgeten i mobilen och ska köpa den så kommer Google Wallet upp och vill att jag ska ange alla mina uppgifter på mitt Visakort. Visst det är väl så det brukar gå till...men är Google Wallet säkert?

Google vet väl det mesta om mig allaredan pga min mailadress, registering på div. sidor men jag är ändå skeptisk.

Min fråga till er är för att göra ett långt inlägg kort. Kan jag göra detta köpet och känna mig säker så mina Visauppgifter inte kommer vidare?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

JonahHex.... Jag köper appar till min SGSII på exakt det sätt Du beskriver. Det fungerar klockrent och jag har såhär långt inte hört några tveksamheter kring Google Wallet. Tvärtom.

Sen tänker jag såhär: att utifrån det "ta gift på" att något aldrig någonsin kan hända, det är en annan sak. Men så är det ju med att ta ut pengar ur en vanlig bankomat också... Jag har dessutom, som många andra, ett otal andra sammanhang där jag betalar med kort på nätet som jag anser är likvärdigt ok.

Olyckskorpar som gärna vill kraxa finns det gott om - men jag väljer tills motsatsen bevisats att lita på systemet.

http://www.google.com/wallet/faq.html

http://www.swedroid.se/goo
gle-wallet-nytt-nfc-baserat-betalningssystem-fran-sokjatten/

Må Gott!

kortvarianten av den länken som är bruten ovan.
http://goo.gl/vy8Na
egentligen så skall man ju ställa denna fråga till sin bank.

vad händer om???????
går jag skadefri då eller??
Tack för ditt svar Topnotch.

Satt och funderade på att om man går in Android Market via webbläsaren på datorn och på så sätt betalar via Google Wallet så känns detta säkrare pga man borde ha en helt annan säkerhet från datorn än från sin mobil. Är jag helt fel ute nu eller?

Sen skrivs det spaltkilometersvis angående vilken webbläsare som man nu ska använda. Detta är ju nu en smaksak enligt mig om man nu håller sig till dom 3 stora. Firefox, Google Chrome samt Internet Explorer 9.

Säkerhet som har med internet att göra är bara en massa ord på ett papper eller skärmen om man inte är väldigt insatt i detta.

Helt säker kan man inte vara så man får läsa sig till vad man kan och göra vad man kan för att skydda sig och inte klicka i eller godkänna nåt som inte ser ut som det ska.

Detta kan vara svårt men ser man nåt som ser lite för bra ut så ska man inte bry sig om detta utan gå vidare.

Till göcke:
Ska gå till banken idag och fråga. Får se vad dom säger.
Annons
"JonahHex".... Det kan mycket väl vara så som Du tänker. Att det via datorn har en högre säkerhet än via telefonen. Du skall naturligtvis välja det som Du känner Dig tryggast med. Personligen har jag båda alternativen.

Att tala med banken, som "Göcke" menar, är ett bra tips.

Lycka Till!
Jag anger mina kortuppgifter på massor av ställen på nätet men jag använder inte mitt normala bankkort utan har ett speciellt MCard med väldigt lite kredit på. Så jag kan max förlora kredien och slipper oxå allt krångel med min bank om nåt går snett.
Har tagit kontakt med banken via mail och detta var svaret som jag fick.


Tack för ditt meddelande.

Du får ett kort svar. Du står för ev förluster själv om du lämnat ut ditt kortnummer. Det är därför vi anslutet oss till säkerhetstjänsten Verified By Visa.

Du får polisanmäla och reklamera om något försvinner från ditt konto där du själv inte är inblandad.

Vi lämnar inga garantier, men naturligtvis hjälper vi dig om något händer.


Man blir nästan mörkrädd så oskyddad man är om det nu skulle hända nåt.
Bankerna har anslutet sig till bankid via dosa. (säkerhetsdosa)
men har satt bakvägen till att uppfylla deras egna kriterier.
med högre ansvar för kunden.

samtidigt vill de att vi skall gå över till elektronisk hantering.
kontor läggs ned och personal sägs upp. för att tvinga på oss det kontantlösa
samhället.

här har vi det kunden måste kräva mer av banken och tekniken..
det går inte längre att bara tycka , vi måste kräva.
Jaha då har jag genomfört köpet. Själva köpet var väldigt smidigt att genomföra och jag fick ett mail angående köpet från Android Market direkt efter köpet där dom förklarade hur jag skulle göra om jag ångrar köpet eller om inte köpet gick i genom som det skulle.

Nu hoppas jag bara att mina kortuppgifter ligger säkra hos Google. Visst jag kan radera mitt konto på Google Wallet om jag nu vill det men mina uppgifter finns säkert på nån server hos Google iallafall. Eller jag bara är paranoid, inte vet jag?
Eftersom du är den första som handlat på Android Market med kontokort så tycker jag att alla andra som funderar på att handla där avvaktar tills du ger besked om att ditt kort inte blivit kapat.

Gott nytt år
"JonahHex"...Du är inte "paranoid" - och det Du gjort gör 1000-tals mänskor vareviga dygn jorden runt. Du kan vara lugn såvitt jag begriper.
Jag har handlat appar idag också på exakt samma sätt. Smidigt och med största sannolikhet inte osäkrare än ngt annat.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem