Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tinnitus

Tinnitus

Finns det något botemedel mot tinnitus? Det är irriterande med detta
"vrålande" i örat.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Tyvärr fins det inget botemedel, men stress ökar tinnitus så man får försöka att ta det lungt. Jag har oxå tinnitus och den finns där hela tiden utan avbrott om jag stressar så ökar den i styrka men det är inte lätt att alltid ta det lungt. Vilken typ av ljud har du ? Man får försöka att vara ändå !
RolleBe!

Man kan lindra tinnitus genom att skaffa hörlursproppar till sin mobil och lyssna
på musik i låga doser.

Prova. Det kostar inget!
Aftonbladet (plus) på nätet,
hade för några dagar sedan en artikel
om en man som själv botat sin tinnitus.
jag hittar den inte nu men försök
kontakta tidningen, för minsta halmstrå
kan vara till hjälp.


Annons
Jag har en tid ätit ganska mycket spenat innerhåller "Magnesium" Och faktiskt har det blivit bättre period vis. Inte lika intensivt som innan, Framförallt har det lugnat ner sig på kvälla och nätter!

Det är inte farligt att testa!
Om man inte vill vara som Karl Alfred och äta massor av spenat så finns Magnesium receptfritt att köpa på Apotek. Även om jag har lindrig form av tinnitus har jag inte köpt Magnesium för det. Fick av läkaren Magnesium för att jag fick kramp i benen på näterna.
Kanske man skall kolla om när min tinnitus ör som värst att ta några Magnesium tabletter.
Mop !

Man kan beskriva oljudet som ett envist ulvande, imellamåt kan det komma ett ilsket visslande ljud. Har också käkat en natutprodukt som heter Gingo Vital.
En produkt som kommer från tempelträdet. Vad det är för något vet jag inte..
Måste väl googla på det.
Tinitus är en sjukdom som oftast musiker har pga höga volumer når dom arbetar.
nu fortiden har också icke musiker (spec.ungdom) samma problem för att dom lyssnar på mycket högt volume på musik,specielt med örlurar. Också folk som arbetar med höga volumer ( hög decibel),
Det finnes ett ännu värre variant som kallas "Meniere".En musiker kollega berättade att det har
blivit bättre genom motion.
Pontus,här på detta forum ,vet bättre eftersom han är båda läkare och duktig jazz musiker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9ni%C3%A8res_sjukdom
Det blev fel link tyvärr men kolla "meniere"på google ellet wkapedia hälsar NKC
RolleBe !
Min tinitus är ofta flera olika ljud på samma gång, det kan vara tre olika ljud oftast ett högfrekvent vinande, ett surrande och ett som låter som ett änglaspel som man har på Julen. Jag tycker jag kan glömma bort ljuden om jag sysslar med något som jag tycker är roligt, om jag läser en bok som är spännande då glömmer jag allt runtomkring eller lyssnar på musik jag tycker om.
Min tinitus beror på en hörselskada är nästan döv i vänster öra, det är samma öra som jag har tinitus i.
Det jobbigaste med hörselskadan och tinitusen är att det inte syns utanpå, många tror att man dum för att man kan svara fel på en fråga, och så är man lat ( jobbar bara 50% ) blir så trött av att alltid vara på helspänn för att inte missa något som sägs.
Mitt råd till dig är att när det är som jobbigast gör något som du tycker om, något som upptar all din uppmärksamhet. Man lär sig att leva med tinitus om man inte låter den ta över hela ens liv, vägra lyssna på dina oljud.
MVH / Mop

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem