Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Egen företagare

Egen företagare

Jag ska jobba som egen företagare åt ett företag som är svenskt men med verksamheten i Polen. Egentligen har jag jobbat många år åt företaget i Sverige så jag kan produkterna utan och innan och de behöver mycket hjälp med en väldigt massa frågor och kvalitetsproblem. Håller på med produktionsförbättringar och instruktioner bl.a. De vill att jag fakturerar dom för mina timmar eller den summa jag anser jag vill ha i lön inklusive all skatt och sånt som jag behöver lägga på. Så jag behöver fixa en F-skattsedel och bli godkänd för det från skatteverket till att börja med.
Frågan är dock hur mycket jag ska betalt för att få en vettig lön, Bör få runt 35000:- efter skatt/mån. tycker jag men hur mycket ska man då fakturera för?
Jag måste ha i åtanke att det är utomlands och är ifrån familjen två veckor och är hemma en vecka men då verkar det finnas behov av att göra instruktioner åt företaget så det blir lite timmar varje dag.
Schemat bör nog vara två veckor i Polen och en vecka hemma med jobb hemma, då blir det inte så mycket flygande. Företaget betalar flyg och hotell samt taxi som jag inte behöver lägga ut för utan det faktureras direkt till företaget.
Är det någon som har erfarenhet av detta och har några goda råd?
Om man jämför med vad jag skulle kosta företaget som anställd, vad tjänar företaget på detta?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Glöm ej att fixa tjänstepensionsbiten! Du vill väl ha en bra pension.
Ta hjälp av en kunnig persaion typ revisor etc
hade du varit anställd , så har företaget en kostnad för traktamente också.

du själv har dubbelt boende osv
och jobbar du inte fulla arbetsveckor, måste du dra in den delen också.

här kan du testa dina utfall.
http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/
Tack Göcke,
Den sidan verkar perfekt för mig att använda som mall. Lätt att se vad som kostar extra som skatteverket behöver få in.
Den missar ingenting som jag bör räkna med då? Hur är det med försäkringar?
Dubbelt boende vet jag inte riktigt, bor på hotell och det betalar företaget direkt jag behöver inte tänka på det eller flygkostnaderna.
Annons
Ett tips att prata med en revisionsbyrå om vilken bolagsform som kan passa.
Ibland är ett Handelsbolag att föredra framför enskild firma. I handelsbolaget skall ju två personer registreras. Men kan bokföras att det skattemässigt bara är en person som belastas med företagets inkomster och utgifter.

Man kan som egenföretagre ansluta sig till AMF försäkringar och som ger samma skydd som när man är anställd. En fördel att ha dessa försäkringar är om man vid något tillfälle måste visstidsanställa någon. Förutom den egna tryggheten med dessa försäkringar.
Nu är det så att jag jobbar åt ett utländskt bolag i utlandet och ska då inte betala en massa skatt i Sverige enligt något papper de har på skatteverket.
Eller ska jag betala någon form av avgifter för framtida pension o dyl.?
Jag vill heller inte åka på en massa förmånsvärde beskattningar eftersom de betalar alla resor mellan England och Polen samt all mat och boende, dessutom har jag tillgång till bil i Polen vilket också kan beskattas i Sverige kan jag tänka mig. Det beror iofs på om de får reda på det vilket inte företaget tänker tala om då de inte har något med svenska myndigheter att göra.
Det är inte helt lätt att läsa sig till hur man ska göra på skatteverkets hemsida.
Står inte mycket på Verksamt.se heller av vad jag kunnat se.
Vad är bästa lösningen i detta fall?
Hm det där med skatter låter jag revisorn ta hand om.
har du ingen sådan så sök upp någon, annars så kan du gå på pumpen
Gäller att hitta någon som man kan lita på så jag frågar runt bland de jag känner men har inte fått någon på kroken än...
Finns det någon som jobbar via någon hemsida som man kan anlita eller på något sätt?
Har gjort en offert förfrågan via Revisorlistan men inte fått något svar ännu..
Har inte kollat inläggen, såg bara att det var en polsk firma. Ta dig i akt, antingen sysslar de med fönster eller annat båg. Men vad vet jag, en bonde från Finland.
Borttaget, OT
Om du räknar med att slippa skatta i sverige kan du inte vara hemma var tredje vecka,max 72 dagar i sverige per 12-månaderperiod.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem