Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kameraövervakning i mitt område

Kameraövervakning i mitt område

Jaaa nu såg jag när jag var ute och vandrade att de är fullt med kameror i den förort jag bor i. Visserligen har det varit mord, misshandlar och våldtäkter, ett mord var ju inte för så längesedan. Men ska man behöva bli filmad när man är ute och går? Vart har respekten för min och andras integritet tagit vägen?

Men det är ju kanske bra att det kanske förhindrar brott, men det känns på något sätt obehagligt att man är övervakad när man är ute och rör på sig! Vart är vi på väg? Ska vi operara in chip i oss så att storebror ser vart vi rör oss?

Kluven i denna fråga, men det känns på något sätt fel att jag ska behöva bli filmad när jag är ute och går. Det är ju en sak om man är med i en dokusåpa som Big Brother eller något, men detta har jag inte valt! Att va med i Big Brother väljer man! Men att jag blir filmad av kameror gör det oavsett vad jag tycker om det! Jag känner mig kränkt av detta!

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Eric , en ren över-regagering,
om inget av värde händer är det ju ingen
som är intresserad av att se dej gå förbi.
Vi har varit övervakad med kameror i en massa år
utan att vi har vetat om det.
99% av all lagrad tid, används inte till något
det bara raderas.

Inse att om man sätter up en kamera som bevakar
en skola , så blir skadegörelsen lägre direkt.
Att bli igenkänd för snatteri via kamera är också
efektivt för att få ner butikssnatterier.
Den här listan kan göras lång på ställen
där alla tjänar på att det finns kameror uppsatta.

Ta bara all skadegörelse i pendel/tunnelbanevagnarna
misshandel som aldrig skulle ha kunnat bestyrkts utan
kamerans hjälp.

så länge kamerorna används för att skydda enskild/företag
person/egendom tyckler jag det är OK.


Däremot borde alla dessa smygfilmade docusåpor bort.
snacka om snedvridet synsätt.

Ha en bra helg

Det beror ju helt på vart kamerorna sitter. På dig låter det som om dom sitter mitt på stan eller i nån park och är det så så är det ju verkligen dåligt. Inte ska man behöva bli övervakad vart man är rör sig, och jag tror verkligen inte det påverkar kriminalitetet positivt i stort.
I london är det ju kameraövervakning överallt och det har fått ned brottsligheten något otroligt.. och än har det inte hänt att de använts för något integirtetskränkande.. ja det förstås om du inte tycker det är kränkande för din person att bli filmad när du spöar gamlingar Eric och sedan jagar dem med skärbrännare.
Annons
Rob--> Det där tar jag som en anklagelse. Men det kanske inte var tänkt så vad vet jag ?`

Jag håller med om att det kan säkert göra att brotten sjunker. Det säger jag inget annat om. Men jag tycker att det är ett allvarligt övertramp på min integritet.

Som sagt jag är kluven i denna fråga, visst är det bra att brotten minskar, samtidigt så tycker jag att de som bestämmer detta tar alldeles för lätt på det. Det handlar inte bara om att sätta ut kameror. Jag har vart på §12-hem för ungdomar och där var det kameror nästan överallt på området och rastgårdarna. Men där kan inte jag yttra mig och säga att det är fel! För det är mitt eget fel att jag har hamnat där!

Men ute i samhället när jag sköter mig så tycker jag som sagt att det är ett övertramp på min integritet att de använder övervakningskameror för att övervaka alla människor. De är ju en väldigt liten procent som inte sköter sig, jag tror att det kan finnas andra sätt att minska detta. T.ex genom att anställa fler poliser och väktare. Som har större koll på dessa saker, för som det är idag så är ju inte poliser så ofta ute och bara går runt.

Mvh
Eric
Jag tycker det låter som du är orolig över att bli ertappad om du skulle få ett återfall Eric.
Jag kan iofs. hålla med om att det kan kännas lite konstigt att vara övervakad jämt. Men så som det ser ut i samhället nu med alla rån, överfall och misshandel så räcker det inte bara med fler poliser.
Kanske är kamror ett bra tillägg till den övriga bevakningen.
I det perfekta samhällat fanns varken kamror, poliser eller lås.
Fast det perfekta samhället finns ju inte.
/B
Hej hopp!

Om det vore frivilligt att operera in ett chip under huden så att polisen kan hitta dig om du försvann skulle du göra det då?

Skulle du göra det på dina barn?

Liquidchild >> Jag tror inte det.
Eric det käns som du tar i lite väl mycket,
det är som Rob skrev
mer till godo en till ondo med kameror.
Samtidigt tror jag att det finns många som tror att någon sitter och glor på dessa bilder dygnet runt.
så är det inte.
Däremot finns det i just England tester med kameror som
gör jämförelser med en databas om det den ser är kriminellt
eller en person som är efterlyst.

skulle detta falla väl ut så är det ju bra.
då kan man även hitta gammelmormor eller morfar när de rymmer från hemmet.
Ja det är ingen lätt fråga...som med allt annat är det på gott och ont...jag tror mest att det beror på att det är nytt...jag såg också det programmet som handlade om England och där fanns ingen som brydde sig om det...

Vi har övervakning på skolan där jag jobbar och numera är det ingen som reagerar-men inbrotten och skadegörelsen har minskat...

Eric jag förstår din kluvenhet i frågan...men som andra också sagt-det sitter ju inte en person och glor på dig hela dagen..
Om man tänker på det långsiktigt, vad kommer hända då? Så fort nån går utanför kameraområdet så ser man tillfället att göra nåt skit.
Hur var det med cyklar för 30 år sedan? Det fanns inga lås och ändå blev dom inte snodda. Idag är det inte många som skulle tveka om dom fick se en cykel utan lås, "Vadå, om den inte är låst får dom skylla sig själva", eller "Äsch, det är ingens, så skulle dom inte låta den vara olåst.".

Ge dom arbetslösa ett väktar/polis-jobb istället för att ge dom a-kassa. Eller ha det som krav, att tjänstgöra som någon sorts polis 10 timmar i veckan.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem