Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kameraövervakning i mitt område

Kameraövervakning i mitt område

Jaaa nu såg jag när jag var ute och vandrade att de är fullt med kameror i den förort jag bor i. Visserligen har det varit mord, misshandlar och våldtäkter, ett mord var ju inte för så längesedan. Men ska man behöva bli filmad när man är ute och går? Vart har respekten för min och andras integritet tagit vägen?

Men det är ju kanske bra att det kanske förhindrar brott, men det känns på någo...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: «1 2

Jag håller med nane och även jag tror att folk blir lite grumsiga i frågan på grund av att det är något nytt (och skrämmande?) i deras ögon.

"de som bestämmer detta tar alldeles för lätt på det" skrev någon. Tanken som slog mig när jag läste detta var att personen i fråga kanske hellre ville att man ska installera sånt här med övervakningskameror lite långsammare, så att det inte blir en sån chock för denne. Varför dra ut på det i onödan kan man undra?

"operera in ett chip under huden" skulle jag personligen lätt göra om det gagnade mig, till exempel om jag var rädd att bli kidnappad skulle jag känna mig lugnare då. Nu är ju inte så fallet utan när jag går ut sent en kväll är jag mer rädd för att bli rånad, eller liknande. Därav är det en ganska skral jämförelse till övervakningskameror, om än en rätt intressant tanke.

Håller delvis med Elias i det han skrev. Att sätta upp bevakning flyttar antagligen bara kriminaliteten till ett annat ställe. Behovet finns ju fortfarande kvar, gäller bara för de behövande att söka andra offer. Fast gällande förstörelse o liknande på skolor antar jag att behovet försvinner då det inte är samma sak att sabotera på andra ställen.

Men det som du skrev om arbetslösa som ska bli någon slags låtsaspoliser tyckte jag lät lite väl förhastat. Tänk på vad fel sorts människor skulle kunna ta sig till med en sådan polisiär auktoritet. Jag tror mer på en välutbildad och kompetent poliskår.

Ett citat från någon film är "open your mind!" och det försöker jag leva lite efter. Var öppen för förändringar och försök se möjligheter med allt. Sen är det ju klart att man inte får vara allt för naiv...
Att Elias inte vill ha kameror förstår jag för då skulle han inte kunna sno olåsta cyklar längre. Eftersom han säger att majoriteten av sveriges befolkning snor en cykel om de ser den olåst.

Men tyvär tror jag inte på det jag tror att majoriteten av folket här i sverige inte skulle göra det. det är endast den där lilla klicken som alltid syns i media, eftersom media alltid lyfter fram de som gjort något dumt med stora löpsedlar istället för tvärtom.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem