Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sluta veganfjanta och koppla hunden

Sluta veganfjanta och koppla hunden

Vilken bra krönika.
Mitt i prick tycker jag.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Glömde ju länken
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,647984,00.html
Vet inte var jag ska börja, håller inte med om mycket, om nåt.

Det låter mest som "bara vi har det bra så skiter jag i djuren". Kan inte förstå hur man har rätt att tänka så...

Hon tänker inte särskillt långt heller.
Nu finns (eller om det håller på att utvecklas) dator-simuleringar som ska fungera precis lika bra som vanliga djurförsök.

"Sluta veganfjanta och var glada att ni har mat på bordet och kläder på kroppen. Det är få förunnat."

Är inte det är gyllene tillfälle att påverka VAD man ska konsumera?
Ja det var nog skrivet i vredesmod....

Lösspringande hundar på cykelbanor råkar jag ut för varje dag och blir lika arg som hon-ägaren står oftast med ryggen till 100 meter bort.

Att vi som människor har en okränkbar rätt att behandla andra levande varelser som det behagar oss förstår jag inte alls mig på. Päls på människor är anskrämligt och dessutom märkligt- i synnerhet om pälsbäraren har en hund med sig..jag antar att den som bär päls inte bryr sig om ifall det är hundskinn eller bisamråtta i skinnet.
Djurföröken har legat på en stabil nivå i många år nu för de flesta förök utförs på celler som är odlade och i datorsimulerad miljö.Dessutom är det en jäkla skillnad på en råtta och en människa-det är Neurosedynskandalen en lysande exempel på!

Att vara vegan för att man tycker synd om djuren fattar inte jag heller-vi konsumenter har en enorm makt och genom att välja vilka produkter vi köper så tar vi ställning för eller emot.
Jag anser det vara bättre för djuren att köpa kött från små gårdar,ägg från hönor som har en egen hörna-ute eller inne och mjölkprodukter från svenska djur..skulle aldrig köpa utländskt kött eller ägg.
Att samma personer glatt äter fisk som är industrifångad under vedervärdiga former verkar de inte medvetna om...
Dessutom måste en vegan äta B-12 i tablettform för att inte få nervskador-och en sån kost kan jag inte förstå hur man kan påstå är lika bra som en blandkost.

Man har all rätt att göra som man tycker-men man borde kanske tänka ett steg längre...
Annons
Jag är själv vegetarian och det jag gör är att välja vilka produkter jag ska köpa.

Allt handlar om vart vi människor drar gränsen för vad som är normalt, eller inte. Undrar hur länge det tar innan folk inser att det är fel att att avliva massproducerade irländska kossor under groteska former. Listan på felaktigheter kan göras lång, men jag antar att ni kan tänka själva...
Vadå fel att avliva kossor?
Hur skall vi annars äta dom? Råa eller?

Kul.

Nja. Nu är det inte så att själva ätandet i sig är dåligt, utan snarare varför vi gör det. Även jag skulle äta kött om jag var tvungen för att överleva. Men jag antar att du Janne R har makt över ditt eget liv? Ja menar om du har karaktär nog att inte låta dig styras utan att själv kritiskt kunna granska dina handlingar?
"Vadå fel att avliva kossor?
Hur skall vi annars äta dom? Råa eller?"

Ehh?
För det första, han kanske menade att avliva kossor inte faller honom i smaken och därför väljer han att inte äta sådana.

Och, kanske svårt att förstå, men avliva har inte samma innebörd som "tillreda" eller "steka". Därav förblir kossor i regel råa tills man tillreder dom (detta gäller även andra kreatur).
Jag tror att skribenten är mer förbannad på ägaren till hunden än på själva djuret. Hon förstår nog att djuret inte vet bättre, det förstår alla. Men hur kan ägaren bara sitta där och inte göra något, ett litet "Ursäkta" eller "Förlåt" kan personen i fråga åtminstone klämma ur sig, eller? Det förstår jag inte. Man får väl iallafall ta sitt ansvar om man har ett djur, och det skadar inte att vara lite trevlig heller.
Visst har jag makt över mitt eget liv!?

Jag ser kossor,hästar,grisar,höns och fisk som nyttodjur till mäniskans fromma.Även som näring.

Men givetvis skall de behandlas med respekt och leva under drägliga former till den dan de slaktas.
Vidare tycker jag inte att man skall föda upp för enbart skinnets skull.Men har djuret slaktats för att ätas är det ok.
Jag gör vad jag kan för att stödja de producenter som följer de kriterierna,även om det är dyrare.


Jag tror att folk i allmänhet inte skulle vara lika angelägna om att få äta kött dagligen om de var tvungna att själva ta livet av vad de ska äta för att de "inte orkar" äta vegetariskt. Det är ju "så gott med kött" brukar vara det bästa argumentet man kommer med...

Ett exempel på något som jag däremot tycker är ok skulle kunna vara om jag var motorcyklist. Då skulle jag vara tvungen att ha skinnställ för att kunna skydda mig om jag skulle ramla. Då är det nödvändigt. Men det finns en skillnad här mot att äta kött utan någon vettig anledning. Det jag menade med det jag skrev i förra inlägget var att det kan vara lätt att bara hänga med utan att egentligen själv ha tänkt efter om det är rätt eller fel.

Ajja, ni får göra som ni vill, så gör jag som jag vill.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem