Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sluta veganfjanta och koppla hunden

Sluta veganfjanta och koppla hunden

Vilken bra krönika.
Mitt i prick tycker jag.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

Den vettiga anledningen till att äta kött är ju för att få näring.

Det är ju en debatt som ofta är laddad med känslor.
Det jag tycker blir fel ibland är att djuren tillskrivs mänskliga egenskaper och känslor,vilket är fel att göra.

Jag har personligen slaktat många grisar och en del kor.
I gårdsmiljö (hemmaslakt för eget bruk).Jag har inga problem att äta det köttet, tvärtom.Jag vet ju att djuret slaktades humant och har blivit uppfött på ett bra sätt.

Ok. Näring bör man ju få i sig, och om man tycker det är för bökigt att tillgodose de behov (bla protein...) med vegetabilier istället kan man ändå försöka hålla en relativt låg konsumtion av kött. Detta har inte bara etiska fördelar utan också fördelar ur en hälsomässig synvinkel. (inte för att jag bryr mig om hur nyttig mat jag äter... men endel tycker sånthär är viktigt)

Debatten om djur har, vad du kallar för, mänskliga egenskaper kan vi väl ta en annan gång. Huvudsaken är att du tänkt efter och kommit fram till den ståndpunkt där du står pga personliga erfarenheter och slutsatser dragna från dessa. Bra gjort där!

Men jag gissar att merparten av svenska befolkningen inte har gjort det på samma sätt utan bara hänger med strömmen. Exempel på sådana personer kan vara storstadsbor som blir illamående vid botta åsynen av blod men som glatt kan äta en hamburgare utan att tänka på vart den kommer ifrån.
Ok,Jorak. Jag förstår vad du menar.
Man skall inte bara stoppa i sig vad som erbjuds utan att ifrågasätta eller tänka efter.Håller med dig.

Jag gillar egentligen inte heller den storskaliga industraliserade formen av djuruppfödning.Idealet är ju småskalig produktion utan kemikalier och skit. Men den tiden är ju förbi, en utopi vi aldrig får tillbaka.

Men tillbaka till krönikan i Aftonbladet.
Jag ser inte heller några problem med att några råttor eller möss stryker med i kampen mot t.e.x AIDS eller CANCER.




Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem