Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Brandsläckare

Brandsläckare

En brandsläckare finns väl i varje hem nu för tiden.

Men man måste serva dom varje år! Så oxå jag.

När jag frågade vad priset är,fick jag till svar! 600 kr!

Det var dyrt sa jag! Då kom det klassiska svaret lite näsvist!

Det är en billig livförsäkring!!

Tack för mig,sa jag och gick och köpte en helt ny för 300:-!
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja dom behöver inte kosta mer än 300-350 kronor. Jag har själv köpt en 6 kg pulversläckare genom en brandövning vi hade på jobbet.
Brandsläckare är ju bra att ha, när det kniper. Förvisso.
Men jag tror ingen kan använda en sådan. När olyckan är framme så så blir folk
så nervösa att dom inte vet vad dom heter i varken för eller efternamn.
Man måste öva att använda en släckare. Man skall dra i sprintar och trycka på knappar både här och där. Om man äntligen lyckas då är släckaren tom.

Brinner det, så spring som f-n. Helst i motvind. När ni hämtat andan efter språngmarschen, så ring räddningtjänst. Dom kan släcka allt utom ett brinnande hjärta.
Jag vill förorda att man har en skumsläckare i hemmet. Till bil är en pulversläckare att föredra.
Varför skum? Är bara så att saneringen efter att man tömt 6 kg pulver kan kosta mer än vad brand åstadkommit. Tänker då på elektronisk utrustning. Men även om flottet brinner i stekpannan är skum bättre i seneringshänseende. Ett paket salt jämte spisen när man steker fläsk, släcker en brand i stekpannan.
Annons
misko!

Jag har stekt mycket fläsk i mina dagar. Men det har aldrig brunnit.
Däremot så kan det slå eld när man friterar. Det skall man låta bli om man inte vill
bo i tält några veckor.

Bra tips om pulversläckare. Sanneringarbetet kostar massor. Det är nog inte många som vet. I alla l inte dom som säljer släckare på dörren.
Jag har tömt en pulversläckare två ggr. Båda var på brandstationen! En bra övning och lärdom!

Jag har två pulversläckare! En i hemmet och en lite mindre i bilen!
Thomas2
Ja för att få ut största effekten av en pulversläckare så behöver man få tömma ett par släckare tills man förstår finessen med pulvret. Pulvret äter upp allt syre så man bör sprida pulvret i en stor omkrets kring brandhärden med att vispa runt med slangen. Göra som vi pojkar hålla strålen rakt på gör ingen verkan, fast man vill tro det.
Har medverkat ihop med brandkåren att släcka en bilbrand. Rallysporten hade i regelboken när pulversläckare kom att en 1 kg släckare skulle finnas under förarstolen. Klarar man en kupébrand med 1 kg pulver. Ja det gör man om man gör på rätt sätt. Sedan samma brand i kupen men släckning av brandkåren med vatten. De gjorde av med lite över 800 liter vatten för att släcka kupebranden. Är bara så at vattenstrålen tillför syre runt omkring sig. Därför är dimmunstycken effektivare. Samma sak som pulvret åstadkommer att ta bort syret.
köp slit och släng är modellen tydligen
gör vi inte detta för väldigt mycket, och det köper vi.


skall inte ge mig in i vilka brandsläckare som är lättast att sanera
det viktiga är att de släcker

det är försäkringsbolagen som sedan sätter nivån på om en pryl går att sanera
eller ej. (kostnaden)
När man talar om trollen....så står dom i farstun

http://tinyurl.com/c95nhgf

Mitt tips är bäst. Låt det brinna och spring som tusan bort från röken.
Min pappa och jag hade en gammal pulver släckare och den har inte blivit servad sen 80 - 90 talet men den funkade för 5 år sen men den överhettades och boom sa det .
Det var en väldigt märklig artikel. Hur kan pulver på en balkon orsaka såna besvär att hela huset måste utrymmas? Och om det nu är så farligt, vad gör det i brandsläckare?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem