Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Reinfeldt möter Persson ikväll

Reinfeldt möter Persson ikväll

Hur tror ni det kommer att gå! Persson är väldigt snabb att komma med repliker, han tänker snabbt! Men jag tror också att Persson har den nackdelen att vinna sympati hos folket efter denna partiledardiskussion att han varit vid makten så länge att folk har tappat förtoende för han. Reinfeldt däremot har ju vinden med sig, det blåser högervindar just nu, och Reinfeldt är poppis. Skapar denna tråd lite också därför att det kan vara kul att diskutera vad ni tyckte om debatten ni som ser den.

Även om Persson är snabb i repliker och så, ändå tror jag att Reinfeldt kommer bli den som kommer vinna mest sympatier.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag tror Persson vann fett. Var den som var mest sympatiskt om du frågar mig. Hur kan man tappa förtroende för ngn som haft makten länge? Det borde ju vara så att folk lär sig hur en partiledare är. Ta Alf Svensson som exempel...
Hur tror ni att sverige blir med moderaterna i spetsen som byter program varje vecka? OM VI INTE HADE HAFT SOC. i ledningen dom senaste åren så ska ingen komma å inbilla mej att vi hade haft de så här bra För vi har de bra i Sverige den som säger nåt annat snackar skit å har tydligen inte varit utanför Sveriges gräns så värst mycket. Jag har haft förmånen att få jobba i Italien Tyskland å Litauen ock är glad att jag bor i Sverige..Men naturligtvis kan de bli ännu bättre men inte med borgar politik.......
Persson vann med raka svar, med med Reinfeldt blir det en ända röra. Han borde ha kunnat gett bättre ifrån sig. om de nu är så samstämmiga i koalitionen som de säger.
Jag vill också ha ett svar på hur de kan få det att gå ihop sig med
lägre ersättning till de svaga. och att det skall generera mer jobb.
vilket patent ekvation de har, är den hemlig?
Hur skapar det mer jobb? när företagen redan går med vinster och inte vill anställa.
Annons
Jag såg debatten och jag förstår att många litar på Göran med de vanliga kära slagorden, för han är ju minsann en skicklig talare. Men Reinfeldt tyckte jag också visade en sympatisk sida. Men vem vågar kritisera socialdemokratin, de har ju byggt upp vårt land under så många år - de kan ju inte ha fel? Jag vågar knappt nämna något som kan uppfattas som moderatigt för då blir jag väl överöst av attacker om varför jag kan tycka så.

Men en sak, jag tycker det är lite tråkigt att man ska höra samma politiska visa varje år, och veta att ingen förändring kommer att ske ändå. De säger så fina ord till folket som ska rösta på dem, men vad händer när det ska fullföljas? - nä, inte så mycket i mitt tyckte.

Jag tror de flesta av oss bara behöver titta runt omkring oss bland våra närmaste och har då säkert upplevt en hel del missnöje, obs inget man dock vill erkänna öppet för då kanske man kan uppfattas som moderat, vilket ju är hemskt för att de förstörde 90-talet.

Många har säkert någon i sin närhet som drabbats av förtidspensionering, arbetslöshet utan hopp, upplevt dålig service i sjukvården eller känt sig hjälplösa mot dagens brottsliga samhälle med misstro om framtiden. Jag tror att många känner igen sig.

När jag slår ihop detta blir det för mig självklart att Sverige behöver en förändring. Vi har gett socialdemokratin chansen så länge och tycker det är dags att vi människor sätter lite krav på våra representanter och inte låter oss styras uppifrån. Den svenska socialdemokratin kan ofta få mig att känna som att jag har fel och måste rätta mig efter vad dom tycker. Om man säger att man vill ha en förändring blir man bemött med våra folkkära slagord. Det är väl ändå den enskilda människan som politikerna ska lyssna på, och inte ge order till...
Patrik , det är ju det vi vill tro om våra poitiker
att de lyssnar på oss.
Tur att det just bara har startat nu, vi kommer att få höra mer av de här turerna.
Men M måste ge mig en riktigt bra förklaring på
hur deras ekvation skall gå ihop.
Jag köper inte lägre ersättningar till sjuka , arbetslösa och penssionärer.
Det kan inte vara där orsaken ligger att vi har
företag som flyr landet. och arbetstillfällena försvinner.
Reinfeldt har ju kommit in i hetluften nu och kanske lär sig hur man skall svara på denna ekvation till nästa gång.
..och Göran kanske då kan svara på varför han ger sig själv skattesänkningar på 100 000 kronor?

Är det inte bättre att ge skattesäkningar som Reinfeldt påtalar till dem som behöver det mest, våra låg och mellaninkomstagare? Nej då, det är vi arbetare (inte höginkomstagare som Göran eller IKEA och Ingvar Kamprad) som måste betala höga skatter för att försörja vårt bidragssamhälle. Sedan blir ju som nog många av oss känner till, många själva tvugna att söka bidrag, sjukskriva sig för att sluta cirkeln och själva bli en del av beroende-bidragssystemet. Nej, att det ska löna sig att arbeta tycker jag låter bra.

Men är det inte dags för oss små människor att börja genomskåda det politiska spelet och alla lovord? Jag hoppas jag inte är helt ensam om detta. Jag har under många år blivit lovad jätte fina saker men om jag tittar tillbaka på hur samhället ser ut idag så kan jag inte annat än att känna mig lite lurad.
Jag tror att tanken bakom att Moderaterna vill sänka bidragen är att det finns så otroligt många bidragsfuskare i sverige som bara lever på bidrag för de är sånna slöhögar. Sjäklart ska de inte ha pengar sparka ut dem på gatan. Men något som kan motverka det är att de här myndigheterna som tex försäkringskassan får samköra sina register mot andra myndigheter som ger ut bidrag så de kan stoppa utbetalningarna rakt av.

Jag vill inte betala för bidragsfusket så då är det inte mer än rätt att politikerna lyssnar på mig. Men eftersom vi har socarna vid makten så måste de starta en utredning för sånt, som är färdig nån gång under år 2020 och har då kostat svenska folket åtskilliga miljarder. och det enda svaret de har då är de behöver en ny utredning för det var några frågor som var oklara.

Nä nu är det dags att nått nytt parti får köra på i 4 år. Det värsta som kan hända är ju det som händer just nu med Göran där uppe.

Jag röstar moderat
"det finns så otroligt många bidragsfuskare i sverige som bara lever på bidrag för de är sånna slöhögar"

Hur vet du det? Hur många är dom då? Exakt!!! Var bor dom osv. Vore intressant att få lite fakta någon gång och inte bara ett allmänt tyckande såsom "det vet man ju hur det är" med bidragsfuskare, kriminella, invandrare eller vad det nu är som man har en åsikt om. Ta reda på fakta först. Snacka sen!
Göran Perssons beteende är ju förarglig, att prata så nedlåtande med sin motståndare kan inte ses som annat än ett tydligt tecken på översittarfasoner. Den debatteknik som G.P har är ju inget nytt i och för sig, den tekniken har använts av förtryckarregimer i årtusenden. Att tilltala vuxna människor som om de vore barn leder ju till att fördumma folket. Nej, respektera människor och prata inte med dem som om de vore mindre intelligenta. Även om de är dina motståndare! Respekt leder till - just respekt. Göran Persson har nog gjort sitt som politiker, han borde släppa fram nytt blod. Han har samma jargong som alltid. Det imponerade mig och många andra i början av hans karriär som statsminister men, han kan bara lura mig en gång. Jag påstår inte att Reinfeldt är vår nye frälsare, jag säger bara att nytt blod behövs!
Mm, låter väldigt logiskt. Sänkt bidragen till dom som inte har några jobb eller inte klarar sig pga för låg lön. Då kommer nog färre fuska. Eller inte...

Verkar som att det har blivit väldigt "inne" med moderaterna just på sistonde. Jag tycker själv Reinfeldt är duktig och låter vettig. Men man måste ju tänka på ideologin och vad dom verkligen står för. Ska marknaden få gå före människors välbefinnande? Det känns som det redan gör det idag, men vi behöver ju inte göra det sämre!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem