Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus och sånt

Virus och sånt

Hej alla! Det var ju evigheter sen jag kollade in här...men när någon på ett annat debattställe frågade efter olika forum, så slog det mig att detta ju är ett forum där man ofta får svar eller respons på sina inlägg, så jag rekommenderade det och passar även på att anlita er datorexperter

Min fundering l&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

scannar ni i vanligt läge dvs när datorn bootat och ni blir inloggade eller scannar ni i felsäkert läge? Då man trycker ned knapp F8 under uppstart .


Ibland kan det löna sig byta antivirus, istället för microsofts program som jag personligen inte har nåt positivvt att säga om, men det kan ju hjälpa andra.

Superantispyware hade ni men har nåt mer antispyware program? Dessa brukar man kunna ha flera av installerade MEN bara ett aktivt åt gången.

Antivirus ska ni bara ha ett installerat av

Brandvägg en installerad. Vilken brandvägg använder ni ?
Anne_Sofie. Det finns ett bra antivirusprogram att hämta ner gratis på Internet om det skulle vara så att Microsofts egna inte fungerar och du hittar den här: http://avasthome.se/

Sen att göra fabrikare som leiake skriver visst men man bör inte göra det för ofta heller för varje gång så slits hårddisken och lämnar kvar program fragment som inte går att få bort, sen ska ju alla program och det man haft på datorn tillbaka.

Jag har gjort fabrikare och misst en massa fotografier osv. när man inte tänker på att spara det på annat ställe innan, vilket även kan vara en risk då man faktiskt kan få med viruset dit.
Sagitarius...tack, jag skall absolut kolla in det där stället. För hjälp, det behöver jag.
Annons
zenit...vi scannar innan vi sätter igång någon webbläsare. Jag har ett tangentbord som inte har de dära rara små knapparna som det står F1...o.s.v. på...

Brandväggen är den som följer med datorn, samt routern.

Tror du att det är fel att använda både AntiSpyWare och nedanstående program samtidigt?

Detta är en gammal bild.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04306.JPG

Bandit..att göra en ominstallation blir ju rätt så jobbigt, så om man kan komma förbi det, så vore det trevligt Men vi har faktiskt satt in en extra hårddisk, så det är lätt att spara allt. Allt vi laddar hem, går direkt dit. Alla bilder och sånt finns redan där.
Jo, men det finns ett problem där, och det är att all virus sätter sig inte bara på hårddisken utan även på andra ställen i datorn så det tar sig in på alla interna hårddiskar.
Senaste sökningen var gjord 2012-07-08 (snabbsökning)! Inte igår precis! Varför inte söka med antivirusprogrammet S.E, som redan finns i datorn? Och då göra en fullständig sökning isf den snabba varianten. Eftersom du redan har "en massa antivirusprogram" är det väl inte på plats att rekommendera fler. Men i så fall vill jag nämna Spybot som går bra tillsammans med många antivirusprogram.
Bandit:

Ser att jag skrev lite fel i ett svar här. Allt som vi laddar ner, går inte direkt till den extra hårddisken. Det är böcker, filmer och sånt och det genomsöker vi manuellt för virus.

Niho:

Jag skrev ju att bilden var gammal Hade tänkt fråga om denna tjänst på ett ställe, men det blev inte av. Vi har automatisk genomsökning 1/vecka plus att vi scannar manuellt då och då. Det som skiljer den snabba sökningen från den långa, är i stort sätt att den hoppar över den extra disken. Samt mängder av dokument.

AntiSpyWare scannar jag med dagligen. Igår scannade jag manuellt med båda och inga hot mer än de vanliga oförargliga advare fanns. Det är detta som är så mystiskt. Aldrig några virus tills de helt plötsligt bara väller in..
De försvinner fast vi inte själva tagit bort dem. Som jag skrev tidigare i tråden, så har vi testat olika varianter och det verkar inte att spela någon roll alls vilken metod vi använder.


Tack alla för ert engagemang!
Anne_Sofie , på din förklaring så ser det ut som om du har en bluffprogram som vill att du skall instalera något för att raddera funna hot den har hittat.

det vaknar till liv emellanåt och ni måste läsa av vilket det är som varnar
är det de skydd ni har instalerat själva så är det som det ska, de lägger hoten i karrantän eller helt enkelt blockerar dem för att ta sig in.


men är det en bluff så måste ni jaga reda på hur man avinstalerar det.
Igår fick jag ett "bluffprogram" i min dator. Det heter Babylon Toolbar Virus. Jag försökte i många timmar att bli av med detta utan att formatera.

Det låg med 2 program i kontrollpanelen Lägg till/Ta bort program. Så långt allt
väl, trodde jag. Men så enkelt var det inte. Det fanns fler filer.

Mitt antivirus MSE visade inget utslag. Konstigt. Men tydligen luras dom genom att
lägga sig i Google och Rootsystemet.

Jag ägnade nog 4 timmar åt detta spektakel innan jag tog till mitt patent.
Det tog 7 minuter+ Windows update 30 minuter+ lite annat 10 minuter= 47 minuter och datorn blev som ny igen.

Windows update har idag 117 uppdateringar räknat från maj 2011. Det är dags
för ett servicepack 3, mitt kära Microsoft.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem