Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus och sånt

Virus och sånt

Hej alla! Det var ju evigheter sen jag kollade in här...men när någon på ett annat debattställe frågade efter olika forum, så slog det mig att detta ju är ett forum där man ofta får svar eller respons på sina inlägg, så jag rekommenderade det och passar även på att anlita er datorexperter

Min fundering l&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

Jag hade också problem ett tag med babylon toolbar, men det löste sig med hjälp av "spybot search and destroy", det programmet har hjälpt mig med flera problem under de senaste åren
Sagitarius!

Åsnan känns igen på öronen, den dumme på sina ord.
north!

Man tror det är borta, men lita inte på det. Rätt som det är så dyker det upp.

Det är listiga herrar som har snickrat ihop det. En trolig ihopkoppling med Google.
Igår var ju en ovanligt "stökig" dag med IT-attacker vilket kan ha gjort mig mer
förvirrad än jag är.

Min dator bar sig "konstigt" åt i går. Efter formatering så var den perfekt. Något
sjukt var det. Troligen babylon.
Annons
Göcke: Ja den tanken har faktiskt slagit mig också..nästa gång skall jag försöka att vara iskall och kolla noggrant vad som väller in.
Det glädjer mig att se att en av forumets mest erfarna bloggare och datorakrobat, av misstag, går och laddar ner Babylon med toolbar. Eftersom det inte är något virus så varnar inte heller något antivirusprogram. Babylon skadar inte datorn, men om det är oönskat så "kladdar" det ner datorfönstret och vill ta över och styra vissa sökfunktioner från användaren. Det går inte heller att få bort det på vanligt sätt.

Som "north" säger, är Spybot search and destroy ett av få program so helt tar bort Babylon med toolbar.
Ursäkta om detta var en smula vid sidan av tråden.
Nilho!

Jag anar att det är mig du menar.

Babylon Toolbar är ett program i klass med Google som ju är väldens största
spionprogram. Även kallat spyware. Men Google är inte "bråkigt", så jag finner
mig i denna eminenta sökmotor, även om den spionerar.

När jag googlade på "babylon toolbar" så hajade jag till. Det fanns ett virus oxå.
Samtidigt bar sig min älskade dator lite konstigt åt, så jag anade något.

Känner jag att min dator är sjuk, så kan jag inte somna på kvällen, utan
jag sitter uppe tills den mår bra igen. Helt feberfri måste den vara.

Rekordet är 04:30 när mitt e-mail krånglade för 15 år sedan. Hotmail var nytt.
Men jag grejade det utan att somna.
Spybot search and destroy..testade att ta hem det nu, men mitt SuperAntiSpyvare tillät inte det hihihi...det påstod att det var en trojan...eller så fanns det en trojan i nedladdningsfilen?

Kolla här, ni som törs..


http://korta.nu/czgmq
Igår fick jag ett "bluffprogram" i min dator. Det heter Babylon Toolbar Virus. Jag försökte i många timmar att bli av med detta utan att formatera.

Det låg med 2 program i kontrollpanelen Lägg till/Ta bort program. Så långt allt
väl, trodde jag. Men så enkelt var det inte. Det fanns fler filer.

Mitt antivirus MSE visade inget utslag. Konstigt. Men tydligen luras dom genom att
lägga sig i Google och Rootsystemet.

Jag ägnade nog 4 timmar åt detta spektakel innan jag tog till mitt patent.
Det tog 7 minuter+ Windows update 30 minuter+ lite annat 10 minuter= 47 minuter och datorn blev som ny igen.

Windows update har idag 117 uppdateringar räknat från maj 2011. Det är dags
för ett servicepack 3, mitt kära Microsoft.
..............................................................................
.....................................Det enklaste hade ju varit att hämta hem programmet Babylon Toolbar Remover som man hämtar här http://utanvirus.se/babylon-toolbar/
Det är inget virus utan en sökmotor till webbläsare och brukar följa med Google vid nedladdning man måste vara observant och avklicka rutorna för Babylon annars hamnar det i datorn.
Sagitarius!

Du har tydligen kopierat mitt inlägg så jag får svara.

Har man fått Babylon i sin dator så undrar man ju "VAD F-N ÄR DETTA". Man tror ju domedagen är kommen.

Om man däremot skulle få ett riktigt virus i sin dator, så skulle jag aldrig använda mig av program som hjälper mig att ta bort detsamma. Då får jag verkligen problem. Troligen har jag hamnat hos en ännu större skurk.

Du hänvisar till "Utan virus". Det ser lurigt ut. Kolla stavningen på sidan.
Det programmet varnar jag för.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem