Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

SMS-köp via mobilen

SMS-köp via mobilen

Hej på er alla, här kom ett underligt sms-meddelande utan rubrik eller avsändare om att jag skulle ha gjort ett köp av något slag via mobilen. Nu är det så enkelt att jag köper inte saker via mobilen, sms-ar och ringer är det man gör där. En antydan var med om att det var i samarbete med Telia och Telenor detta skulle vara aktuellt. Nu sopade jag ut det direkt men där var en massa siffror och tal om att svara med nummer och ev konto, någon fler som har sett det här meddelandet? Telia hade i alla fall inget med detta att göra fick jag veta nyss via telefonen. Hälsn. L.
Antal svar på detta inlägg: 7
lagera!

Ett bra sätt att komma undan många skurkar är att skaffa kontantkort till mobilen,
och inte registrera det hos operatören.

Dessutom skall man inte klicka på SMS eller email som verkar mariga. Ingen
som vill dig något viktigt SMS:ar eller mailar.

Alla sms och mail är i regel bara "skräp".

Många är tyvärr nyfikna och naiva. Mig inklusive. Men jag har lärt mig behärskning..

En elev sa till sin fröken att hon var ful som stryk.
- Tycker du det också, Lasse.
- JA! Men jag kan behärska mig.
Hej leiake så sant. Inget öppnas och görs något åt liknande saker. Det var ju också fel på så sätt att om man får ett sms från en bekant eller ett företag så står det ju alltid vem som skickat det. Här var det bara ordet meddelande i rutan. Faktiskt första ggn jag får sådant också trots att det är numera så vanligt.Ok, sopor som sagt. Den där Lasse det var en snabbtänkt herre, hehehe..hälsn, L.
lagera: Fick du det igår? Min morsa bubblade något om ett sådant SMS som hon fick igår. Ska be att få läsa det imorgon om hon har kvar det.
Annons
Kan man inte göra sig hemlig i telefonkatalogen utan att för den delen visa "hemligt nummer" i telepresentatören till den man ringer till?

Det är en funktion som jag saknar men inte hittar under inställningar på "Mina sidor" hos Telia.
Aha, hej Fajjer, jag har kollat lite och lyssnat, jag fick det också igår,men sopade ut det på en gång nästan. En bekant har sagt att det gäller när man gör småköp bara,och för min del var det under hundringen så det skulle vara orsaken. Kommer att testa detta en gång till och då kolla noggrannare varifrån det kommer, om det kommer fler. Man har ju lärt sig att inte öppna skumma mail och ej heller svara på dylika sms heller. Banken hade då ingen aning om sakerna heller. Vi får se. Hälsn. L:
Inte sett. Kanske är bra o kontakta din operatör o rapportera detta så att de kan göra något åt det så att inte andra drabbas.
Godafton, har nu gjort ett nästan likadant inköp av den storleken som det sas att det gällde, dvs under hundralappen, vi får se nu om det kommer något liknande SMS, då ska det kollas upp ordentligt. Kan vara helt ok också, något som inte händer om man handlar för större summor. Hälsn. L.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem