Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kyrkan

Kyrkan

Trodde aldrig att jag skulle få läsa följande:

"Att vara i kyrkan går bra – om det inte snackas om gud.

Då undrar man ju vad man skall snacka om när man är där. Nämner man
Gud så blir man antagligen utslängd.

Konstiga tider. Minst sagt!

Troligen har det med olika religiösa uppfattningar att göra. Men Gud är ju
med i dom flesta trosuppfattningar, så jag är lite förundrad.

Vad skall vi ha våra kyrkor till. Blir dom lagerutrymme med extra högt i taket.
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

är det inte rätt att en skolavslutning hålls religionsfri.??
& politiker fritt.

för allas vår trevnad.
Hej Göcke, visst kan den vara på det sättet. Man kanske dock måste inse att om den nu ska ske i en Kyrka eller så, då måste man nog tåla vissa enkla inslag av religion. Nu talar vi inte om någon lång predikan eller annat inom den genren. Tro mig, jag har varit på ett flertal liknande saker och om man ser det så, då är det mesta inslagen icke-kyrkliga. Som sagt, seder är seder. Hälsn. E.
seden med skolavslutning, kan bara hållas i lokaler som är tillräkligt stora för det antalet. men inte behöver vi blanda in religion i detta.

räcker det inte med att man ser alla symbolerna ändå.
tycker markeringen är bra.
Annons
Som sagt göcke, nog finns det lokaler för sådana saker, aulor, samlingssalar, gympasalar, etcetc. Som ja tycker så om man ovillkorligen ska in i en Kyrka nog kan man tåla att höra en advents-psalm sjungas eller något. Barnen i sig har säkert inte något emot det,utan det kommer från högre ort denna ovilja och det bottnar i ovannämnda inlägg, tiderna ändras dag för dag. Må gott göcke, L. ps/ ser att jag satte fel signatur förut, men vi vet ju ändå vem vi är, /ds.
kan man ha en orkester /kör i kyrkan utan att rabbla guds ord så borde det fungera på en skolavslutning också.
se det positiva i att använda lokalerna till något mer än bara vara tomma lokaler.
Göcke!

Jah ana vart du vill komma!! Men varför inte hålla på vår tradition? Vad är det för fel på det mena du??

Det är väldigt vackert i våra kyrkor vid advent!!
Svenska Kyrkan försöker hänga med, men det går inte. Dom sitter kvar i sin
Gud och allt däromkring. Men jag tror att folk börjar tappa tron på att det finns
en Gud. Den tron tappade jag länge sedan, men vågade inget säga för då kunde
jag bli drabbad av åskväder och blixtar.

Vill man utnyttja kyrkan som en samlingslokal för skolavslutningar och lite annat
så är det OK! Men det får inte vara en präst närvarande.

Detta faller ju på sin egen orimlighet. Utan präst så faller ju allt kyrkan står för
och lite till.

Kyrkan i Mariestad är ett imponerande bygge, som syns från alla håll. Den får
gärna stå kvar för min del. Den stör mig inte. Tvärtom skapar den en illusion
av trygghet på något konstigt sätt. Jag har varit inne i den två gånger. Då gick
på tårna för att inte störa.

Värt att nämna i sammanhanget är att den största på senare år invandrade religionens utövare ser ner på den svenska befolkningen just beroende på att vi har lämnat vår religion och inte är djupt troende.
De anser att vi då hade varit en värdig motståndare, nu har vi bara "hundar" som vi kallas i deras värld. Då hjälper det inte vad vi kan erbjuda i fråga om välfärd och hjälp, det är snarast vår uppgift i den världen.
Intressant ändå att se att det finns intressen i sammanhanget ändå ,trots allt.
Utan att gå in på detaljer kan jag säga att det blir en hel del besök av olika anledningar i nämnda lokaler. Som du göcke antyder att det förekommer det ena och det andra där är ju sant,men dock är det alltid ett kort inslag av det du kallar att "rabbla" . Klart på olika sätt men det finns där. Vi har olika tankar och åsikter alla, och tur är väl det annars skulle det bli rätt enformigt här i livet. Ha en bra dag nu alla "debattörer", hälsn, L.


Jag har inte tillhört svenska kyrkan eller någon annan kyrka på ganska många år, men jag reagerar likväl när jag läser och hör att skolavslutningar som hålls i kyrkan inte får ha några religiösa inslag.

Inga predikningar och bara utvalda psalmer får sjungas och Guds namn får inte nämnas.

Varför skall vi vara så flata i det här landet, varför skall vi inte få behålla våra traditioner. Ställer kyrkan upp med lokaler så varför inte låta någon religiös punkt finnas med i programmet.

Det finns andra helgedomar numera i Sverige, kan vi inte be dem att upplåta sina lokaler till skolavslutningar, och säga till dem att religiösa inslag inte kommer att tolereras.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem