Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mäta snö

Mäta snö

Igår skulle det komma 22 mm nederbörd. Det gjorde det också. Men så räknar man inte snö, utan då blir det 2,2 dm, vilket är mycket. Väldigt mycket. Man kan tro att man bor i Karesuando. Nu blev det bara 4 mm i Mariestad.

Idag ser jag att det börjar närma sig 1 dm, dessutom börjar flingorna se större ut.
Det här kan bli illa. Fram med broddar och gåstavar för jag vill inte ramla omkull.
Ramlar jag så kanske inga ben går av, men vad värre är jag tar mig inte upp utan
hjälpredskap. Har jag stavarna så klänger jag mig upp med dom.

Står det att det kommer 20 mm nederbörd och det är snö, så blir det 2 dm. Ugh!

För att mäta nederbörd i form av snö, så måste man först smälta den och sedan mäta i flytande form, 1 mm nederbörd motsvarar ungefär 1 cm snö.
Antal svar på detta inlägg: 9
Fråga Eskimåerna hur mycket det är.
de har namn på många olika varianter av snö

Vi har i alla fall en snöhöjd efter snöslungan på 2dm nu.
ok,men var slutar Sverige? i aftonbladet står det EXTRA trafiksvårigheter i hela landet!! Här i Lule har vi 2cm snö 16-
En fin vinterdag
mickel , snön kommer nu söderifrån
det är så ovanligt att vi har snö både i Malmö och Göterborg samtidigt.
och den mesta snön i stockholmsområdet kommer att falla just nu på middagen
så det kommer nog inte finnas något kavr till er i Luleå
Annons
OK men då ska dom ju inte skriva trafiksvårigheter i hela LANDET !!
Håller med dig mickel, men media är ju bara stockholmsbaserat, de vet inte hur det är utanför tullarna, mer än vad folk medelar dem via sina fonar.
Men jag har skottat snö i 8 timmar i dag . så nu tar jag en vilopaus efter maten.
mickel!

Titta ut en stund så ser du att det snöar även hos dig.

Sverige består av Mellansverige enbart. Norrland räknas som en koloni med självbestämmanderätt när det gäller skog och LKAB.

Får vi 2 dm snö här nere så blir det kaos. Får vi 3dm då stannar allt.
Likadant varje år. Men så kommer det alltid att bli.

Tåg och flygplan är allergiska mot snö. Tyvärr!

http://tinyurl.com/cu9kg86
kallar du det här för snöfall,det dammar ju bara,eller dis
Hej, angående snöfall eller inte. Klart att de som bor norrut är ju givetvis mera vana och förberedda på vintern. En sak man ändå måste tänka på när det gäller , storstäderna har ju en helt annan trafikmängd än vad som förekommer i de mindre orterna och det glömmer ofta folk bort. Skillnad på 5 bilar i timmen mot 500 kan man säga. Plus att om det är runt 20 minus mot kanske 3-4 så är väggreppet ett helt annat med. Gissa om man hört uttrycket om "sthlms-bilister" som inte kan köra bil. Ta det lugnt nu och vila . L.
Datumparkering gäller här. Bilarna måste flyttas till andra sidan.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04340.jpg

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem