Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Janssons Frestelse

Janssons Frestelse

Hur ser era recept ut när det gäller denna maträtt? Tänkte själv göra Janssons det här året, men har svårt att veta vilket recept man ska följa, så jag frågar er här på IS!

Jag har sett att man kan ha i tomatpuré samt kaviar/rom. har ni testat detta? Hur mycket ska man i så fall ha i? Vissa Recept säger en matsked av varje, medans andra recept säger två matskedar. Även recept där man ska ha 125 gram ansjovis eller 200 gram..
Antal svar på detta inlägg: 6
Hej!
jag gjorde min igår. potatis i stavar,3 gula lökar,2 burkar ansjovis 250 gram. Börja med att smörja en ugnsform, börja sen med potatis,lök,ansjovis och avsluta med potatis. Blanda 3 dl grädde med spad från en burk och häll på det sen på med ströbröd och klicka på med rikligt med smör,in i ugnen 200 grader ca 1 timme. Späd med grädde under gräddningen. Den ska vara krämig!
Har testat med både kaviar och tomatpure men det passar inte mig.
Ok, hur mycket potatis använder du då?

Jag har själv funderat på framförallt vad tomatpuré skulle fylla för funktion. Kaviar/rom möjligtvis, så det var därför jag blev lite nyfiken.. :P
Beror på hur stor ugnsform du har. Se bara till att potatisen täcker botten och sen överst. jag använde ca 2 kg.
Annons
Janssons frestelse
1 kg potatis av mjölig sort
2 st gula lökar
250 g ansjovisfilé
Ansjovisspad från en av burkarna
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 msk ströbröd
Smör

1. Slå på ugnen på 225 grader.
2. Skala och skär potatis i fina strimlor. Skala och skiva löken tunt.
3. Fräs löken mjuk i smör utan att den tar färg.
4. Varva potatis, lök och ansjovis i en smord ugnsform. Avsluta med potatis.
5. Häll på ansjovisspadet från en av burkarna och grädden blandad med mjölken.
6. Strö över ströbröd och lägg på några klickar smör.
7. Grädda Janssons frestelse mitt i ugnen i 50–60 minuter.

Det är Per Morbergs recept, har kört denna variant ett gäng gånger. Göttgött

//God Jul
Per Moberg gillar jag inte. Konstig typ. Men laga mat det kan han. Han kokar potatis på 5 minuter
när andra kockar kör 20 minuter.

Därför tror jag på hans recept.

Min erfarenhet är att minska på ansjovisspadet. Max 2 msk.annars blir det för stark smak..
Späd grädden med lite mjölk.

Kyl Skåne Acuavit under tiden Jansson står i ugnen. Max 2 msk/p.p
Att överdriva alla ingredienser som har lite smak brukar fungera fint

Farsans kanelbullar slår ingen. Överdrivet mycket kanel, överdrivet mycket socker samt överdrivet mycket smör samt pärlsocker..

Jag kommer ihåg när Per Moberg var skådespelare i serien Rederiet. Då hatade jag det fanskapet, för där var han inte snäll.. Han passar bättre som kock..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem