Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bankomater

Bankomater

Mariestad har givetvis bankomater. När jag flyttade hit för 2år sedan så var det
långa köer vid allihop. Tyckte det var konstigt att så många hade behov av dom.

Men nu har det blivit glest i köerna. Inte en käft. Kanske vid pensionen de 20:e då
står det någon med en rollator och petar.

Det tar alltså flera år att gå från kontanter till kort för många.

Självscanning vid ICA där är man nästan ensam. Undrar varför. Men det är nog för att man åker på en kontroll ibland. Folk är livrädda för detta, har jag förstått.

Har man gjort fel en gång så jagar datorn dom länge. Då blir dom sura.
Jag glömde 4 öl. Då jagade mig datorn som besatt efteråt.

Men nu är det lugnt igen.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

leiake
Bankomater kan vara bra när man behöver lite fickpengar till tidningen

eller när man skall åka utomlands, att köpa pengar på banken är ett dyrt nöje om man skall hämta ut €uro då är det bättre att hämta dom €urolandet och på det sättet blåsa banken på 10-20 ören för var €uro.

Självscanning är ju inget annat än att vi har snott jobbet för ett antal kassörskor.

Fast när man ser att priset på fläskfilen inte stämmet med det som bolaget har annonserat och man påpekar det är det Sura miner då och då

För att någon har somnat på jobbet

Förut fick man på Kooperativa 10-20% rabatt på priset men det blev för dyrt så det slopades de hade för många fel på varorna prissättning.
Nu börjar det talas om att införa avgifter på bankautomaterna. Bankerna vill ju tjäna mera. De är väldigt nöjda med utvecklingen av betalkorten och tjänar stora miljader på dessa, men i vårt kapatialistiska samhälle så är detta inte tillräckligt.
Jag skulle vilja skriva fy f-an, och då gör jag det också.
PerAsk!

Banker som tjänar pengar måste vi ha. Annars blir det kaos. Jag har förståelse för deras kostnader med dessa enorma dataprogram som dom måste ha.

Tyvärr går dom sönder lite väl ofta. Det är inte bra.

Att bankerna jobbar på att ta bort kontanter är bra. Då får dom kriminella det svårt. Minst sagt. Dom får ta sig ett riktigt jobb.

Bankerna har dyrbara centrumlokaler. I Mariestad ligger alla fem vid Nya Torget. Nuförtiden finns det inga kunder i lokalerna. Det är lika tomt som i kyrkan.
Lite onödigt med så många kontor har jag tyckt länge. Men vad bryr sig dom om det.

Vad gör dom i banken efter 15:00 hette det förr. Då räknade dom pengar.
Nu finns det inga kontanter i banken. Undrar vad dom gör då.

Annons
Leif då......
Nu tror jag inte på vad du skriver
leiake!
Det är väl solklart vad de gör idag efter kl.15:00!
De sitter och räknar ut sina miljonbonusar de får när de lurat någon stackars sparare att flytta sin surt förvärvde pengar från sitt sparkonto till Bankens sämsta Sparfond som ger banktjänstemannen/kvinnan mest bonus!(Jag kan inte använda hen!)
Hen betyder ju höna på Engelska! Alla dessa j-a låneord vi har införskaffat!
Drive-in bankautomater tror jag inte kommer att bli verklighet men man vet aldrig.
Här lite roligt om detta+ lite kvinnoförakt. Det finns i Sverige också, inte bara i Mellan Östern.

Punkt 27 i kvinnans meny är extremt rolig.

http://123an.tjosan.se/driveinbankomat.html
Leiake du har fel i ditt resonemang om att rånarna skulle få det svårare, det blir precis tvärtom.

Det är INTE OK att bankerna slutar med kontanthanteringen, inte ens om man skyller på rånrisk. Bankerna är byggda med detta i åtanke, med säkra valv och utbildad personal m.m. Allt handlar om att maximera vinst. Resultatet blir att man måste gå till exempelvis matbutiker för att ta ut sina pengar, butiker som finns i lokaler som inte på något sätt är anpassade för att detta ändamål och med personal som inte ska behöva ta den risken.
Mitt antagande baserar sig på att alla kontanter försvinner även hos ICA och alla affärer. Då blir det svårt för kriminella.

Rån mot guldsmeder som ett exempel. Du får tag i 10 kg guld. Det är bra så långt. Men man kan inte sälja det för pengar utan man får byta bort det. Narkotikahandel är borta . Den fungerar inte utan kontanter.
Mat måste man ha därför byter man sig till detta med hjälp av guldklimpar.

Det blir så svårhanterligt att dom kriminella blir som vanliga människor och skaffar sig en blomsteraffär som har Master-Card och annat lagligt.
Eller så stjäler de stora mängder bensin på bemannade bensinstationer Där är den organiserade brottslighetens nya marknad! Såg på TV-nyheterna igår att det är bensin för miljonbelopp som stjäls vart år! Det kommer att bli automatstationer i framtiden och vad ska alla dessa ungdomar som arbetar på bensinstationerna idag göra sedan?
Jag ser ju här i min hemstad som haft 8 bemannade bensinstationer det finns idag 2 med bemanning resten är automatstationer (3 stycken) eller så är de nerlagda för de låg för nära bostadsbebyggelse. Och automatbiltvättar växer upp istället för den servicen man kunde få tidigare på en bensinstation. En enda bensinstation kvar som är utrustad med smörjgrop men om man kan få service där vet jag inte. Är det detta samhället vi vill ha? Gör det själv överallt ingen att fråga om det skulle behövas. Var har gemenskapen tagit vägen?
När jag var grabb då träffades man i affären och dryftade en massa frågor medans man väntade på sin tur att bli betjänad idag ska allt gå med en fruktansvärd hastighet så man knappt har tid att andas mellan de olika inköpen!

Och kontanter det hämtar man ut i butikskassan idag!

Inte i Banken!

Vad är detta för samhälle att leva i?

En Bank utan kontanter är ingen Bank!

Vad händer om den stora solstormen kommer som de väntar på?
Jo detta är ingen fantasi!
Vi hade en sådan solstorm på 18oo-talet innan elektriciteten hade tagit över och innan vi blivit beroende av el och elektronik som gjort vårt samhälle väldigt sårbart.
Och en sådan solstorm är förväntad av vetenskapsmännen men hinner de förbereda jorden så att de räddar elinstallationerna så de blir intakta?
För hur ska vi kunna göra inköp om inte plastkorten duger som betalningsmedel?
Det kommer att bli intressant (om man lever då) att se hur de löser detta!
Sagitarius

Det är svårt att få gamla hundar...................

Men jag är faktiskt väldigt flexibel i mitt tänkande. Har förstått att det går inte att
motarbeta nyheter. Dom är i regel genomtänkta av dom som har större hjärna.

Dom ser in i framtiden. Vi gamla "stötar" vill gärna vara kvar i det gamla. Det räcker tycker vi.

Jag hade en lastbil år 1959 av 1951 års modell. Den hade osynkroniserad växellåda och mekaniska bromsar. Att man överlevde.

Man fick dubbeltrampa på kopplingspedalen för att kunna växla. Bromsträckan vid 40 km/tim var nog 100 meter olastad. Vid last var nog X2000 lättare att stoppa. Värmen i hytten var nästan obefintlig. Jag fryser när jag tänker på det.

Det går inte att få ut pengar på vissa kreditkort hos ICA. Lite genant.

För att återgå till ämnet så tror jag bankomater har gjort sitt. Behöver man fickpengar så duger ICA:S pengar. Det är ju faktiskt en genväg.

Om elen inte fungerar så går väl inte kassorna heller och lokalen blir väl mörklagd
om det inte finns reservaggregat. Då kan man passa på att "snatta" lösgodis.

Man får inte ut kontanter hos ICA med kreditkort.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem