Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Konsten att radera en hårdisk

Konsten att radera en hårdisk

Ska man skrota sin dator är bästa sättet att elda sönder hårdisken. Annas kan kunniga återställa den åtminstone delar av den! Det går även bra med gasol brännare!!
Eller lägg den i kaminen tillsammans med ved!



Borrmaskinen, vinkelslipen eller storsläggan går också ganska bra att ta till, men det blir förstås lite stökigare.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

jo men vilka är intresserade av det jobbet att hos en "vanlig" människa försöka återskapa hårddiskens filer. Borrmasin eller hammare går bra.
Däremot fick jag igår en näsbränna då jag från min egna bärbara dator varit inne på ett forum och registrerat mig under falskt namn och en gammal falsk hotmailadress som använts i jobbsammanhang.
Snopen blev jag när det då ramlade in svar från ett forum på min bärbara på en av mina andra e-postadresser och även till jobbets e-post.
Tydligen så är Facebook och flera duktiga på att snoka efter cokies och jag fick veta att det även lagras loggfiler på routern som i mitt fall är ett nätverk i ett hyreshus, och dessa loggfiler går också att snoka upp av dessa internetsiter. Hur det gått till vet jag inte, mer än att det var min facebook e-post som sände detta vidare.
Thomas2 !

Om man vill radera sina spår på hårddisken så gör man en fabrikare. Det finns folk som kan hitta data på den ändå, men då får man nog vara intressant person eller ha gjort något kriminellt annars är det ointressesant.

Skall man sälja sin dator, så är det bästa sättet. Köparen blir helnöjd när han får
en rensad dator.
Annons
PerAsk ,
du borde väl veta bättre

är disken stor, ta då ut den och använd den som temporär lagringsmedia
för inspelade filmer osv. alltså sådant ni kan undvara den dagen den krachar
Thomas2 , är skivorna hela , går det att fixa tillbaka om man är villig att betala.
Jo ja Göcke.
Det borde jag nog, men ändå......

Töm cache och cokies är det som gäller
Har man eldat upp datorn och borrat sönder skivorna! Kan man sova lugnt efter att man lämnat in den på återvinning!!
Varför göra saker jobbigare än vad dom är?

Pröva detta:

http://sourceforge.net/projects/dban/
Istället för att borra hål i hårddisken föreslår jag att du formaterar den.

Därefter köper du en adapter Sata/Ide till Usb för 3-400 kr.
Googla på sata usb och du hittar flera som säljer dem.

Nu har du en perfekt extern backupdisk.

Adaptern kan du även använda till en gammal DVD-läsare för att att installera program på datorer som saknar läsare.
Varför betala?? När jag kan förstöra den gratis!! Jag ska ju inte använda den igen. Den ska till skroten!

Men först ska den förstöras! Så ingen kan gå in och återställa hårdisken!!

Först då är man nog säker?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem