Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Cypern

Cypern

Undrar hur detta går. Är det början på tredje världskriget?. Inte med vapen utan med
ekonomin och euro:n.

Detta bådar i alla fall inte gott för framtiden. Jag hade tänk flytta till Cypern, men det
blev Mariestad i stället. Min lever hade nog inte klarat av Cypern. Definitivt inte om
bankerna snor lite av mina besparingar.

Vi får se hur detta går. Cypern är ett oseriöst land med en massa skumma transaktioner och en bank i varje gatuhörn. Sådant är dömt att misslyckas.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Nu sågar dom förslaget om att råna sina sparkontokunder på Cypern. Undra vad
dom skall hitta på nu i stället. Värnskatt är ju gångbart. Dom drar en tusenlapp
varje månad på inkomstskatten.

Det gjorde dom i Sverige på -90-talet när vårt land var illa ute. Många visste nog inte om detta utan trodde att skatten hade höjts lite bara.
Det spelar ju ingen roll vad man kallar det för i slutändan är det ändå så att det måste fram stålar och det kommer aldrig bli populärt oavsett vilket sätt man gör det på.
Har man sina pengar på Cypern så får man bra ränta 3-11 % beroende på hur länge man fryser sina pengar.

Dessutom finns det ingen skatt på räntan. Detta är Julafton på riktig. Undrar ni på att det knakar i Cyperns ekonomi. Det gör inte jag.

http://cyprusbank.org.ua/index/0-8
Annons
Det är nog inte troligt att det är småspararna som har skapat denna kris
Det är kanske inte småspararnas fel, men dom har hjälpt till. Illa skött av
regeringen är också en misstanke. Dessutom är Putin intresserad av detta lilla
land på 700.000 innevånare varav 600.000 jobbar på bank. Putin är bara intresserad av lite halvskumt.

Vid jämförelse med Köpenhamn som har 1.2 milj innevånare i en enda stad så
tycks Cypern var en "stilla kiss i Atlanten".

Ett förslag är att ingå Turkiet igen. Då blir det ordning och ingen Euro.
att Putin är intresserad , har nog en förklaring, han vill ju öka på hotet i medelhavet med att öka ut sin flotta där igen, och då skulle Cypern vara mumma för honom.
Göcke !

Du kanske har rätt. Men Putin vill ha mer. Ryska tillgångar i Cypern är antagligen
obeskattade pengar. Nu vill han beskatta dom med 30 %. Dessutom vill han äga
alla banker på Cypern.

Smart herre den där Putin. Minst sagt. Han krigar med pengar. Inte kanoner.

http://korta.nu/yqwfy
Cypern är illa ute. Det här nya skötte dom inte snyggt. Det var som att ringa polisen först och säga att jag kommer att råna banken på Stureplan om 30
minuter. Hoppas ni hinner dit i tid.

Dom skulle klippt till med en avgift på sparkonton utan att förvarna. Då hade det varit klart vid detta laget.

Därefter kunde dom meddela att småspararna blir kompenserade med statsobligation
eller liknande efteråt. Alltså ett lån på väldigt lång sikt. Inget rån.

Nu vet vi hur banker och regeringar tänker och agerar. Det är lite kusligt. Dom
bara klampar in och snor besparingar. Vi är tillbaka till medeltiden och måste köpa guld och silver och gräva ner i trädgården för vi litar inte på någon längre.
Förut litade jag på mig själv, men det har jag slutat med bums.
Du har inga andra länder som du kan tänka dig flytta till? Har aldrig varit till Cypern faktiskt men man undrar hu det ska gå för vissa länder :(
spindelkvinnan !

Det är färdig- flyttat för min del känner jag. Nyfikenheten har tagit slut. Hur man vänder sig så har man "röven" bak. Det finns inget nytt. Alla bankomater är lika över hela världen. Tydligen bankerna också.

Nu plötsligt skall Grekland köpa Cypern. Var har dom fått pengar ifrån. Dom var ju
helt gula för några månader sedan. Konstigt. Dom har kanske rånat Handelsbanken
i Borås.

Dom vet inte hur dom skall få till denna soppa. Nationalekonomer går i skola för att lära
sig ekonomi i många år. Men jag tror dom har skolkat för mycket.

http://korta.nu/6lgqz

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem